Musiktjänsten WiMP till Polen, anställer lokalt team med landschef från Universal Music

Musiktjänsten WiMP förbereder för att öppna i Polen inom kort och den prisvinnande tjänsten har anställt Adrian Ciepichal, nuvarande digitalchef i Universal Music i Polen som landschef, samt Katarzyna Rogalska, tidigare redaktör och journalist i mediekoncernen Agora, som redaktionschef.

WiMP är en musiktjänst som fokuserar på att inspirera användare att lyssna på ny musik och gamla favoriter. Den prisvinnande tjänsten som vunnit en rad med konsumenttester på alla sina marknader skräddarsyr nu utbudet för den polska marknaden för att erbjuda den bästa redaktionella musikupplevelsen för polska lyssnare.

“Precis som i Sverige kommer WiMP även i Polen att ha en tydlig målsättning om att erbjuda den bästa musiktjänsten för alla som uppskattar musik,” säger Espen Lauritzen, tf VD för WiMP.

WiMP erbjuder över 18 miljoner låtar och ger sina användare ett lokalt perspektiv och musikkunskap inom alla genrer. WiMP är inte nöjd med att tillhandahålla miljoner av låtar och en sökbox, men erbjuder hela tiden skräddarsydda rekommendationer gjorda av riktiga människor, precis som förr i skivaffären. WiMP ger dagliga rekommendationer med musiktips och spellistor för alla situationer.

På nya WiMP-kontoret i Warszawa tar Adrian Ciepichal rollen som landschef för WiMP Polen. Han har arbetat på Universal Music sedan 2008 som digitalchef, med ansvar för bland annat digital musikdistribution, försäljning och affärsutveckling. Han var också involverad i lanseringen av andra digitala musiktjänster i Polen.

”Jag ser fram emot att börja i WiMP och driva utvecklingen inom digital musik i Polen vidare. WiMP kommer ha det mest attraktiva erbjudandet på marknaden i Polen och jag ser fram emot att tillsammans med Katarzyna hjälpa WiMP att bli musiktjänst nummer ett för polska användare”, säger Ciepichal.

Katarzyna Rogalska tar rollen som redaktionschef för polska WiMP. Hon har bland annat varit redaktör för olika digitalsajter inom polska Gazeta samt flera olika musik- och populärkulturtidningar och magasin samt även inom flera radiokanaler. Hon har också varit eventansvarig och arbetat på klubben Stodola i Warszawa under flera år.

WiMP har ungefär 350 000 betalande användare globalt. Tjänsten finns tillgänglig i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland samt i Holland under ett annat varumärke.

Moderbolaget Aspiro är noterat på Stockholmsbörsen och idag rapporterades kvartalsrapporten för tredje kvartalet 2012. Nettoomsättningen inom musikområdet uppgick till cirka 50,8 MSEK, upp 45% jämfört med tredje kvartalet 2011. Hittills i år uppgick nettoomsättningen till 149,8 MSEK, upp 89% från 2011. EBITDA för tredje kvartalet blev -12,4 MSEK (-5 MSEK), hittills i år -36,9 MSEK (-18,5 MSEK).

Presskontakt för WiMP: Kristin Castillo Eldnes, kristin.eldnes@wimpmusic.com, +47 908 07 389.

WiMP är en musiktjänst som fokuserar på att inspirera användare att hitta ny musik och gamla favoriter. Med lokala redaktioner i varje land ger WiMP dig dagliga tips, rekommendationer och spellistor för alla situationer. Tjänsten finns tillgänglig på datorer, mobiler, läsplattor och digitala steroeanläggningar. Läs mer på www.wimpmusic.se