Annika Strandhäll talar klarspråk kring jämställdhet och folkhälsa - Kvinnor och män behandlas olika inom vården

Report this content

I Almedalens enda ”Ja eller Nej-zon” utmanades socialförsäkringsminister Annika Strandhäll av 1,6 & 2,6 miljonerklubbens ordförande Alexandra Charles. Under utfrågningen ställdes bland annat frågor om folkhälsa kopplat till jämställdhet, där Strandhälls svar tydligt framhöll att villkoren för män och kvinnor, när det kommer till en rättvis vård, inte kan sägas vara lika.

I ”Ja eller Nej-zonen” frågades Annika Strandhäll ut i frågor om vår svenska folkhälsa samt hur våra samhällskostnader påverkas av hur vi människor mår och behandlas inom vård- och hälsosfären. På frågan om män får dyrare sjukvårdsbehandlingar än kvinnor svarade socialförsäkringsministern tydligt ja. Samma svar blev det på frågan om vi talar om kvinnors sjukdomar, som t.ex. hjärt- och kärlsjukdom, i samma utsträckning som vi gör om mäns dito. Även där bekräftade Strandhäll den rådande situationen.

Kvinnor är idag sjukare än män och har följaktligen också betydligt högre sjukfrånvaro (IFAU 2015*). En stor anledning till kvinnors ohälsa är hjärt- och kärlsjukdom, som är den enskilt största dödsorsaken bland kvinnor över 50 år. Trots detta är hjärt- och kärlvården inte jämställd. Mer pengar läggs på mäns hjärtinfarkter och kvinnor får i vissa fall mindre än hälften så kostsam behandling vid akuta vårdtillfällen*.

-       Det är angeläget att vi på riktigt lyfter de förebyggande åtgärder vi behöver ta i beaktning när det kommer till en god folkhälsa. Här är naturligtvis en jämlik vård en grundpelare, men vi behöver även prata om hur våra kost- och levnadsvanor förändrar vår livskvalité, säger Alexandra Charles, ordförande, 1,6 och 2,6 miljonerklubben.

Under utfrågningen fick socialförsäkringsministern även svara på flera frågor där samhällskostnader ställdes i relation till våra levnadsvanor. Det framgick att Strandhäll anser att vi genom att ändra våra kost2 och levnadsvanor till det bättre, även kan sänka våra samhällskostnader. Hon menade även att det är politiskt angeläget att sänka dessa kostnader.

Genom att ändra våra levnadsvanor bäddar vi för en godare hjärt- och kärlhälsa. Detta eftersom kosten är den enskilt viktigaste riskfaktorn för hjärt- och kärlsjukdom, säger Alexandra Charles.

På frågan om kvinnor generellt är mer fokuserade på fetma på utsidan än på insidan svarade socialförsäkringsministern ja. Detta bekräftar den bild 1,6 & 2,6 miljonerklubben ofta möter och arbetar för att förändra. Genom att även åtgärda de ojämlika villkor som råder mellan män och kvinnor inom vård och hälsa, har vi en god utgångspunkt för att förändra vår gemensamma folkhälsa.

Se intervjun i sin helhet här: https://youtu.be/G1UpPGTIhVw

Om Ja eller Nej-zonen i Almedalen
1,6 & 2,6 miljonerklubben tycker att det är dags för vår regering att ge raka svar på frågan om män och kvinnors lika hälsovillkor. Därför genomförs en ”Ja eller Nej-zon” under Almedalsveckan med syftet att tala klarspråk kring välfärden, vården och jämställdheten. Zonen är en av få platser i Almedalen där inget annat än ett enkelt ja eller nej räknas. En zon där raka svar är det enda som accepteras.

Källor i PRM*

Direkt: 08-122 112 25
Mobil: 073-98 16 625
E-post:  linda@1.6miljonerklubben.com

1.6 miljonerklubben är en ideell förening som sprider kunskap, främjar forskning och skapar opinion när det gäller kvinnors hälsa. Föreningen driver bla  den årliga kampanjen Woman in red som samlar in pengar till forskning kring kvinnors hjärt- och kärlsjukdomar. Idag finns även 2,6 miljonerklubben som vänder sig till kvinnor mellan 18-45 år, de arbetar mot samma mål, totalt har föreningen ca 30 000 medlemmar i Sverige. Idag finns det systerföreningar i Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Sydafrika samt nätverk i Ryssland och Belgien.

Taggar: