Politisk hearing om osteoporosvård i Region Östergötland

Report this content

Region Östergötland har beslutat om höga målsättningar för att minska fallskadorna och förebygga frakturer. Hur ska beslutet förverkligas? Vad behöver förändras?

Varannan kvinna och var fjärde man över 50 år väntas få en osteoporosfraktur under sin livstid. Särskilt höft- och kotfrakturer medför stort lidande och risk för bestående men för de drabbade1 och en betydande andel av patienterna dör inom ett år.2 Svenska kvinnor får flest höftfrakturer i Europa, samtidigt har vi ett mycket lågt antal bentäthets-mätare.3

Prioritera patienterna med högst frakturrisk

Trots att så många drabbas, att besvären är stora och att belastningen på sjukvården är omfattande är osteoporos en kraftigt underdiagnostiserad och underbehandlad sjukdom. Med rätt omhändertagande och uppföljning av patienterna skulle många frakturer kunna förebyggas.5

Låg bentäthet är den viktigaste påverkbara riskfaktorn för frakturer och det är därför viktigt att patienter med högst frakturrisk identifieras och erbjuds behandling med osteoporosläkemedel.4,5

Media hälsas välkomna till en politisk hearing om osteoporosvård i Region Östergötland.

Medverkande i hearingen:

• Anna Spångéus, biträdande professor, överläkare vid Linköpings universitetssjukhus och forskningschef NSC samt ordförande i Svenska Osteoporossällskapet.
  • Gun Ring och Birgitta Sjöberg, Osteoporosföreningen i Östergötland.
  • Fredrik Sjöstrand (M), regionråd i Östergötland, ordf. i Hälso- och sjukvårdsnämnden.
  • Lena Micko (S), regionråd i oppositionen.
  • Margareta Fransson (MP), gruppledare.
  • Kerstin Sjöberg (C), Hälso- och sjukvårdsnämnden.
  • Annicki Oscarsson (KD). Regionråd, vice ordf. i Hälso- och sjukvårdsnämnden

Moderator: Wivi-Ann Heurlin-Krantz, mångårig ambassadör för 1,6 miljonerklubben.

Tid och plats: måndagen den 5 februari kl.18.00 – 20.00, Vagnhallen, Föreningshuset Fontänen, Västra vägen 32.

Hearingen genomförs i samarbete med UCB Pharma.

Referenser:

1 Socialstyrelsen, 2020, ”Nationella riktlinjer för rörelseorganens sjukdomar”

2 Osteoporosförbundet, 2020, “Frakturkedjor behövs – vi har väntat länge nog”

3. Märit Wallander & Mattias Lorentzon (2022), “Sverige toppar frakturligan i stor europeisk rapport om osteoporos” i Läkartidningen.

4. Kanis JA, et al. (2020), "Management of patients at low, high and very high risk of osteoporotic fractures", i Osteoporosis Int 2020;32:1–12, se även Compston JE, Drake MT. (2020), "Defining very high fracture risk: Is FRAX fit for purpose?", i J Bone Miner Res 2020;35:1399–403.

5. Janusinfo, 2022, ”Utred och behandla osteoporos hos fler. Uppmärksamma särskilt patienter över 50 år som drabbats av fraktur och patienter med peroral kortisonbehandling som förväntas pågå i minst tre månader. Osteoporos – viktigt att patienter med hög frakturrisk erbjuds behandling med osteoporosläkemedel – Janusinfo.se

Presskontakt:

Annika Eliasson annnika.eliasson@rmpmedia.se 0702-35 43 35, Lena Bergling lena.bergling@rmpmedia.se 070-2345 158