100-wattaren väljer Baluba inför årets prisutdelning

Uppdraget att producera årets upplaga av 100-wattaren går till Baluba. Planen är att skruva i prisutdelningens format när det gångna årets mest kreativa reklamcase som gett bevisad effekt ska belönas den 23 oktober. Uppdraget innefattar också Stora Annonsördagen 2014.

100-wattaren är Sveriges Annonsörers årliga reklamtävling som funnits sedan 1990 och arrangeras tillsammans med Sveriges Kommunikationsbyråer. Det står nu klart att det är Baluba som blir tävlingens eventpartner inför höstens upplaga av 100-wattaren. Fia Holmström, eventchef på Baluba, ser positivt på det kommande samarbetet.

– 100-wattaren och Stora Annonsördagen är två starka koncept som är unika i vår bransch. 100-wattaren är den enda tävling som premierar reklam som fungerar, medan Stora Annonsördagen är ensam om att sätta företagsledningens perspektiv på marknadsföring i fokus. Vi på Baluba ser verkligen fram emot att få producera två så viktiga branschevenemang, säger Fia Holmström.

Jannice Borekull, chef utbildningar och event på Sveriges Annonsörer, understryker att man varit väldigt nöjda med tidigare samarbetspartnern Eventum, som årligen hjälpt till att successivt öka kvaliteten i evenemangens genomförande. Att valet har fallit på Baluba beror på att det finns planer på att skruva i formatet på såväl 100-wattaren som Stora Annonsördagen.

– Vi har haft tre bra år där vi lyckats lyfta våra två största evenemang till nya höjder, och det har nu blivit dags att ta nästa steg. För att kunna göra det så behöver vi få in nya infallsvinklar, något som vi hoppas att Baluba kan bistå med. Baluba har kompetensen att producera såväl prisutdelningar som seminariedagar på ett kostnadseffektivt sätt. De förstår också vikten av att blanda underhållning med inspiration och seriositet, vilket vi kommer att ta fasta på, säger Jannice Borekull.

Baluba har producerat 100-wattaren tidigare, senast 2009 som då gick av stapeln i Frihamnen. Fia Holmström menar att 100-wattaren har kommit en bra bit sedan dess, och ser framemot utmaningen att utveckla formatet ytterligare.

– Med vår långa erfarenhet från galor och prisutdelningar, i kombination med den kreativa kompetensen vi har inhouse, så kommer vi att stärka ett bra befintligt koncept för 100-wattaren. Vi är starka på content och vill skapa en snygg, spännande och tydlig upplaga av tävlingen, avslutar Fia Holmström.

Om 100-wattaren
100-wattaren är reklamtävlingen som belönar reklam som fungerar och har arrangerats sedan 1990. Tävlingen är öppen mellan den 2 maj till 3 september 2013. Nomineringarna offentliggörs den 1 oktober, och vilka som vinner presenteras på 100-wattsfesten den 23 oktober. Läs mer om 100-wattaren på 100wattaren.com

Om Stora Annonsördagen
Stora Annonsördagen är Sveriges Annonsörers årliga tema- och inspirationsdagen för alla som arbetar med marknadskommunikation. Läs mer om Stora Annonsördagen på annons.se/stora-annonsordagen