Adobe:s återupplivade typsnitt vinner 100-watt i kategorin ”Företag”

Adobe med Abby Priest väckte liv i förlorade typsnitt. Nu prisas greppet med 100-watt i kategorin ”Företag”.

Typsnitt är något vi alla på ett eller annat sätt använder, men som vi i regel inte har någon relation till. När Adobe ville väcka intresse för Typekit, sin onlinebaserade typsnittstjänst, krävdes därför något extra.

År 1932 stängde nazisterna designskolan Bauhaus och potentiella designklassiker lämnades kvar ofärdiga. I samarbete med Bauhaus Foundation tog Adobe med sin byrå Abby Priest, från ofullständiga skisser, fram fem typsnitt och gav dem nytt liv för en ny generation kreatörer. Det som påbörjades för nästan ett sekel sedan av några av de mest framstående studenterna och lärarna på Bauhaus, har nu fått nytt liv i händerna på en ny generation formgivare. Hela processen dokumenterades och genom en integrerad kampanj skapade man rejält med uppmärksamhet – och sug efter typsnitten.

Kampanjen gav typsnitten själ, rejäl effekt uppnåddes och nu prisas Adobe och sin byrå Abby Priest med 100-watt i kategorin ”Företag”.

Årets 100-wattare går till en berättelse med svindlande djup. Efter nazisternas stängning av Bauhausskolan finns en skatt av ofullbordade verk. Genom att färdigställa fem påbörjade typsnitt skapas engagerande och relevant storytelling som binder samman historien med dagens kreatörer. Med fokus på kvalitet i design lyckas Adobe med den till synes omöjliga uppgiften att bygga premiumvärde i gratissegmentet.

75-watt går till ”Älskade assistent” från Kommunal och Scream/Ruth.
50-watt går till ”The Bird Banner - Engineering for life” från Ramboll och Garbergs/IUM.

För mer information, bilder och kommentarer, vänligen kontakta:
Tero Marjamäki, pressansvarig, 0736 53 71 36, tero@annons.se

100-wattaren är tävlingen som har arrangerats sedan 1990. 100-wattaren belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens mål ska vara väl definierat och resultatet mätt. Smartast lösning utifrån insikterna som gett fantastiska resultat vinner. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer. Läs mer på 100wattaren.se.