Barncancerfonden belönas för sin långsiktighet i reklamtävlingen 100-wattaren

Barncancerfondens koncept ”Utvecklingen av den Blå stolen” tar hem första pris i kategorin Långsiktigt i 100-wattaren, tävlingen som belönar kommunikation som fungerar.

I fjol belönades Barncancerfonden och byrån INGO med 100 watt i kategorin Ideellt för sin kampanj ”Fyll stolen med hopp”. Kampanjen är en del av konceptet kring ”Utvecklingen av den Blå Stolen” och nu står det klart att även konceptet belönas med pris.

”Utvecklingen av den Blå stolen” plockar hem högsta pris, 100 watt, i kategorin Långsiktigt som belönar ”case med långsiktighet i koncept och budskap samt förmågan att kreativt förnya kommunikationen.” För att ett case ska kunna vara med att tävla i kategorin Långsiktigt krävs att det haft en tidscykel på minst tre år.

Juryns motivering för 100 watt, kategori Långsiktigt
”Barncancerfonden har med ett långsiktigt koncept och starkt kreativt material skapat en kommunikation som ger dem en mycket positiv effekt under en längre tid. Med en liten, färgglad men stark symbol som stolen, som fylls på med friska barn, lyckas man vända en hopplös känsla till något hoppfullt. Barncancerfondens långsiktiga, genomtänkta och målmedvetna strategi gör dem till en stark 100-wattare 2015.”

I kategorin ”Långsiktigt” belönas även Systembolaget tillsammans med sin byrå Forsman & Bodenfors, samt ICA med byrån KING. Se alla vinnare här.

Kontaktperson, Sveriges Annonsörer

100-wattaren är tävlingen som har arrangerats sedan 1990. 100-wattaren belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens mål ska vara väl definierat och resultatet mätt. Smartast lösning utifrån insikterna som gett fantastiska resultat vinner. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer. Läs mer på 100wattaren.se