Björn Borg belönas i reklamtävlingen 100-wattaren

Dataspelet ”First Person lover” från Björn Borg vinner första pris i kategorin Internationellt i 100-wattaren, tävlingen som belönar kommunikation som fungerar.

I början på 2015 släppte Björn Borg ”First Person Lover”, en reklamkampanj i form av ett dataspel i syfte att visa upp sin vårkollektion. Nu prisas kampanjen, som är framtagen med hjälp av reklambyrån Garbergs, i 100-wattaren där den tilldelas förstapriset 100 watt i kategorin Internationellt.

Juryns motivering för 100 watt, kategori Internationellt:
”Genom att byta ut handgranater mot nallebjörnar fick kampanjen en hel gamingvärld på fall. Genom att lyckas sälja kläder i samma gränssnitt så fullkomligt knockade den juryn. Smart av byrån. Modigt av kunden. Gamification i sitt esse. Hatten av för Björn Borg med kampanjen First Person Lover som får årets 100-wattare.”

Se alla vinnare i 100-wattaren 2015 här

Kontaktperson, Sveriges Annonsörer

100-wattaren är tävlingen som har arrangerats sedan 1990. 100-wattaren belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens mål ska vara väl definierat och resultatet mätt. Smartast lösning utifrån insikterna som gett fantastiska resultat vinner. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer. Läs mer på 100wattaren.se