BRIS rådde bot på tystnaden och skapade årets ideella kampanj

Organisationen Bris vill finnas där barnen finns, möta dem och ge stöd på deras villkor. I Brisbot, en ny chatbott som ger snabba svar direkt i messenger-appar som Kik och Facebook Messenger kunde man göra just detta. Ett lyhört och välgjort grepp menar 100w-juryn och prisar kampanjen med 100W.

I Sverige finns två miljoner barn, men bara ett Bris. Något som resulterat i en ibland lång väntetid till stödverksamheten. Brisbot lanserades inför julen 2016 som ett komplement till Bris kuratorer och en möjlighet att läsa och "prova på" Bris stödverksamhet utan att behöva vänta. Till Brisbot kan barn ställa frågor utifrån förvalda alternativ och få svar som är skrivna av Bris kuratorer. Med Brisbot hoppas Bris kunna sänka trösklarna till stödverksamheten och nå fler barn och unga.

Kampanjen blev omskriven, Brisboten delad, och flera barn fick en mindre ensam jul. Nu vinner kampanjen 100W.

Det är inte alltid så lätt att vara ung. Vem lyssnar och vem ser? Vinnaren av årets 100-wattare är välgjord, smart och relevant. Med stor lyhördhet och fingertoppskänsla för sin målgrupp och var de hänger, lyckas de inte bara att nå ut. De får målgruppen att nå in. För när något känns jobbigt, behöver man kanske bara någon att prata med. Även om det är en bot.

75 watt: ”Foundation 500” skapad av H&M Foundation och Volontaire.

50 watt: ”Vem ser?” från Göteborgs Stadsmission och Dear Friends.

Se alla vinnare i 100-wattaren här: https://100wattaren.se/content/vinnarna-2017

För mer information, bilder och kommentarer, vänligen kontakta:
Tero Marjamäki, pressansvarig, 0736 53 71 36, tero@annons.se

100-wattaren är tävlingen som har arrangerats sedan 1990. 100-wattaren belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens mål ska vara väl definierat och resultatet mätt. Smartast lösning utifrån insikterna som gett fantastiska resultat vinner. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer. Läs mer på 100wattaren.se.

Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se.