• 100-wattaren/

Idag öppnar bidragsinlämningen till 100-wattaren 2023 – välkommen att tävla med din kommunikation som gett effekt!

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2023, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring och kommunikation kopplat till effekt.

100-wattaren är en av branschens viktigaste och mest prestigefyllda tävlingar. Bakom tävlingen står Sveriges Annonsörer. Årets tävling innehåller 10 kategorier och belönar kommunikation med bevisad effekt.

– Att kunna påvisa det affärsvärde eller värde för verksamheten som kommunikationen bidrar med är alltid viktigt, men kanske extra viktigt när det ekonomiska läget är tufft. Intresset för detta är stort i branschen, över 2 500 personer har gått igenom certifieringen i Effektsystemet och närmare 200 företag är Effektcertifierade. Det finns en bild av att det främst är stora varumärken med stora marknadsbudgetar som tävlar och vinner i 100-wattaren men det stämmer inte, det är en ganska jämn fördelning mellan större och mindre varumärken. En annan bild vi har jobbat med att förändra de senaste åren är att det handlar om en reklamtävling. I 100-wattaren ska man bevisa effekten av sin marknadskommunikation, oavsett om det handlar om köpt annonsering eller investeringar i egna eller förtjänade kanaler, säger Hanna Riberdahl, VD på Sveriges Annonsörer.

Viktiga datum för 100-wattaren 2023

•    20 september – tävlingen öppnar
•    25 oktober – tävlingen stänger
•    7 december – nominerande bidrag presenteras
•    8 februari 2024 – gala i Stockholms stadshus

Tävlingskategorier 100-wattaren 2023

•    Konsument
•    Företag
•    Samhälle & Opinion
•    Ideellt & Välgörenhet
•    Strategisk Design
•    Employer Branding & Rekrytering
•    Långsiktigt
•    Framsiktigt
•    Internationellt
•    100-fattaren

Läs mer om tävlingen och skicka in bidrag här

Partners till 100-wattaren:
TV4, Bauer Media, Google, JCDecaux, Kantar Marketplace
Online Voices, Awardly, TED Retorikstudio

För ytterligare information, kontakta:
Ulrika Strallhofer, projektledare event, Sveriges Annonsörer
event@sverigesannonsorer.se

Om 100-wattaren
Tävlingen har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga marknadsföring och kommunikation som gett bevisad effekt. 100-wattaren handlar om kommunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer. De nominerade bidragen bidrar till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta och inspirera andra att utvecklas. Läs mer på 100wattaren.se.

Om forskningen
100-wattarens effektdatabasen är ett långsiktigt forskningsprojekt och samarbete mellan Sveriges Annonsörer och NoA Consulting, där en databas samlar samtliga bidrag från 100-wattaren sedan 2020 års tävling. Forskningsansvarig är Dr. Niklas Bondesson från NoA Consulting och Stockholms universitet, och syftet är att ge annonsörer ökad kunskap om best practice för maximal effekt.

Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924. Läs gärna mer på sverigesannonsorer.se

Citat

Hanna Riberdahl, VD Sveriges Annonsörer