IKEA:s oemotståndliga annonser kammar hem 100W i ”Konsument Singel”

I ett media där annonsörer oftast gör korta filmer på några sekunder gjorde IKEA tvärtom - riktigt långa filmer, som de dessutom uppmanade folk att inte titta på. Det visade sig vara ett succédrag och nu prisas man med sin byrå Åkestam Holst NoA i 100-wattarens kategori ”Konsument Singel”.

Omvänd psykologi funkar. IKEA:s ”irresistibly pointless trueview ads” är ett levande bevis. Genom att i annonserna uppmana människor att INTE titta på deras åtta minuter långa Trueviews (annonser som går att klicka bort), lockade de kvar konsumenterna. Folk tittade i snitt i över tre minuter. På charmiga, men poänglösa filmer. I en av filmerna står en och diskar, och det är det enda som händer i filmen. I en annan käkar folk chips och kör armbrytning. Aktiviteten bygger på IKEAs välkända koncept, där livet händer, men följdes upp enskilt då den hade ett specifikt fokus, att attrahera en yngre målgrupp. Målen överträffades med råge och nu prisas IKEA med Åkestam Holst NoA av 100-wattsjuryn.

Juryns motivering:
På ett kreativt och modigt sätt har företaget gått mot strömmen i branschen. Här får de kunderna att stanna upp oväntat länge. Med hjälp av omvänd psykologi lyckas de få kunderna att se på företagets filmer under betydligt längre tid än vad som är standard. Kundbeteendet är häpnadsväckande och driver såväl kännedom som försäljning. Juryn är imponerad (…konstpaus…) och har svårt att sluta titta.

”AEG Fine-tune dining” av Electrolux och Pool tar hem 75 watt medan ”The World’s Most Boring Billboard” med Sioo:x och Stendahls tilldelas 50-watt.

För mer information, bilder och kommentarer, vänligen kontakta:
Tero Marjamäki, pressansvarig, 0736 53 71 36, tero@annons.se

Om 100-wattaren:
100-wattaren är tävlingen som har arrangerats sedan 1990. 100-wattaren belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens mål ska vara väl definierat och resultatet mätt. Smartast lösning utifrån insikterna som gett fantastiska resultat vinner. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer. Läs mer på 100wattaren.se.