Klyschig klädkollektion dubbelnominerad i 100-wattaren

Den 25 november avgörs den 26:e upplagan av 100-wattaren, tävlingen som belönar kommunikation som fungerar. Bland de nominerade återfinns Adobe Nordic som har dubbla vinstchanser med sin klädkollektion bestående av t-shirtar och sweatshirts med ikoniskt klyschiga bildbanksfoton. Även Björn Borg är dubbelt nominerad. Eton Shirts är annonsören inom avdelningen kläder som kammar hem flest nomineringar, hela fyra stycken.

På senhösten varje år får Sverige, genom tävlingen 100-wattaren, veta vilka som lyckats bäst i att skapa kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. En jury på 60 personer, från reklam- och kommunikationsbranschen, har i år sållat ut 88 nominerade tävlingsbidrag fördelat på elva kategorier.

Dubbla vinstchanser har Adobe Nordic med kampanjen ”Adobe Stock Apparel” som är en klädkollektion med bildbankstema. T-shirtar och sweatshirts med tryck av genrebilder togs fram i en exklusiv kollektion riktad till kreatörer och blev snabbt efterfrågad. Klädkollektionen gjordes för att ge de generiska bilderna en sista stund i rampljuset och samtidigt lyfta fram Adobes nya bildbankstjänst Adobe Stock. Reklambyrån bakom kampanjen var Abby Priest.

Dubbla vinstchanser har även Björn Borg, för två olika kampanjer. En för ”Skin Collection” som är en hudfärgad underkläderskollektion i sex olika nyanser. Kollektionen lanserades på FN:s dag mot rasdiskriminering och blev hyllad världen över. Den andra kampanjen Björn Borg är nominerad för är ”Sprinter”, en dejtingapp för folk som tränar. Garbergs är reklambyrån bakom bägge kampanjerna.

Flest nomineringar i avdelningen kläder har Eton Shirts som lyckats bli nominerad med fyra olika kampanjer: Style Carousel, Be a new gentleman, Eton Closets 2.0 samt Lost in translation. Samtliga kampanjer framtagna av reklambyrån Tillsammans STHLM.

Se hela nomineringslistan i 100-wattaren 2016 här

Vilka som vinner presenteras på årets 100-wattsfest och prisutdelning den 25 november. Festen äger rum på Rival. Mer information och möjlighet att köpa biljetter finns på 100wattaren.se/prisutdelningen

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:
Ulf Hermansson Samell, ansvarig för 100-wattaren

100-wattaren är tävlingen som har arrangerats sedan 1990. 100-wattaren belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens mål ska vara väl definierat och resultatet mätt. Smartast lösning utifrån insikterna som gett fantastiska resultat vinner. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer. Läs mer på 100wattaren.se

Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se