Nu öppnar 100-wattaren för tävlingsbidrag

Med 5 nya kategorier, första bidraget gratis och ännu mer fokus på kombinationen insikt, kreativitet och effekt öppnar idag 2015 års upplaga av 100-wattaren.

En nyhet i år den nya kategorin Årets Nytänk som förutom att det ska vara kommunikation som fungerar också belönar något som flyttat fram positionerna inom kommunikationsbranschen.

Kommunikationslandskapet har utvecklats snabbt och 100-wattaren ska spegla den nya verkligheten. Därför är det viktigt att belöna de som är med och driver branschen framåt, säger Ulf Hermansson Samell, utbildnings- och eventchef på Sveriges Annonsörer.

En annan nyhet är kategorier för bidrag som tävlar med enskilda enheter.

En efterlängtad ny möjlighet är att bidrag där EN aktivitet eller enhet har varit den bärande delen i kommunikationen. Detta ger oss fyra nya kategorier. Dessutom ger vi annonsörer och byråer som är medlemmar i Sveriges Annonsörer eller Komm och inte tävlat i 100-wattaren förut en friplåt – första tävlingsbidraget gratis.

Ytterligare en nyhet är bidragsbeskrivningen. Den är gjord utifrån den vanliga brief-processen, med rubrikerna Utmaning, Insikt, Mål, Lösning och Effekt. Utgångspunkten är insikten som låg till grund för den resultatgivande idén.

Det kommer att vara betydligt enklare att skriva bra rättvisande tävlingsbidrag, säger Ulf Hermansson Samell, utbildnings- och eventchef på Sveriges Annonsörer.

100-wattaren är öppen för bidragsinlämning från idag den 10 augusti. Sista inlämningsdag är den 23 september.Tävlar gör man på 100-wattarens nya sajt 100wattaren.se

Nomineringarna offentliggörs fredagen den 23 oktober. Prisutdelningen äger rum fredagen den 4 december.

Kategoribeskrivningar 100-wattaren 2015

Konsument – singel (ny kategori): Business-to-Consumer-kommunikation (B2C), det vill säga kommunikation riktad till konsumenter. I denna kategori tävlar case med en enhet som har varit den enda eller bärande enheten i en aktivitet.

Konsument – kampanj: Business-to-Consumer-kommunikation (B2C), det vill säga kommunikation riktad till konsumenter. I denna kategori tävlar case som har enheter och kanaler som samverkat integrerat i en kampanj.

Producent – singel (ny kategori): Business-to-Business-kommunikation (B2B), det vill säga kommunikation från ett företag till ett annat. I denna kategori tävlar case med en enhet som har varit den enda eller bärande enheten i en aktivitet.

Producent – kampanj (nytt namn, tidigare Producent): Business-to-Business-kommunikation (B2B), det vill säga kommunikation från ett företag till ett annat. I denna kategori tävlar case som har enheter och kanaler som samverkat integrerat i en kampanj.

Ideellt – singel (ny kategori): Exempelvis kommunikation för politiska partier, samhällsinformation, opinionsbildning eller insamlingar och information för ideella organisationer. I denna kategori tävlar case med en enhet som har varit den enda eller bärande enheten i en aktivitet.

Ideellt – kampanj: Exempelvis kommunikation för politiska partier, samhälls-information, opinionsbildning eller insamlingar och information för ideella organisationer.

Internationellt – singel (ny kategori): Exportcase, det vill säga case producerade i Sverige men exponerade utomlands. Importcase (adaptioner), det vill säga multinationella case som anpassats till den svenska marknaden. När merparten av ett bidrags strategi samt material tagits fram i annat land än Sverige anses det vara ett importcase. I caseredovisningen för importcase måste framgå vad som gjorts och skett på den svenska marknaden.
Någon indelning i Konsument, Företag och Ideellt sker inte i den internationella kategorin. I denna kategori tävlar case med en enhet som har varit den enda eller bärande enheten i en aktivitet.

Internationellt – kampanj: Exportcase, det vill säga case producerade i Sverige men exponerade utomlands. Importcase (adaptioner), det vill säga multinationella case som anpassats till den svenska marknaden. När merparten av ett bidrags strategi samt material tagits fram i annat land än Sverige anses det vara ett importcase. I caseredovisningen för importcase måste framgå vad som gjorts och skett på den svenska marknaden.
Någon indelning i Konsument, Företag och Ideellt sker inte i den internationella kategorin. I denna kategori tävlar case som har enheter och kanaler som samverkat integrerat i en kampanj.

ngsiktigt: I denna kategori belönas case med långsiktighet i koncept och budskap samt förmågan att kreativt förnya kommunikationen. Watt i Långsiktigt kan delas ut för alla typer av kommunikation (kategorier) utom Årets Nytänk. För att kunna anmäla ett case till tävlingskategorin Långsiktigt krävs att den har haft en tidscykel på minst tre år. Tidigare case som har vunnit i Långsiktigt kan vara med att tävla förutsatt att det är en ny tidsperiod som det tävlas med.

Årets Nytänk (ny kategori): I denna kategori belönas kommunikation som, utöver att den fungerat, också överraskat och flyttat fram positionerna för kommunikation.

Kontaktpersoner, Sveriges Annonsörer
Ulf Hermansson Samell,
utbildnings- och eventchef
Sveriges Annonsörer