Ny teknik och digital innovation lyser upp årets 100-wattare

I dag offentliggörs nomineringarna i 100-wattaren, tävlingen som belönar kommunikation som fungerar. På listan finns fem bidrag i kategorin ”Årets Nytänk” som, förutom effekt och kreativitet, nominerats för att de flyttat från positionerna inom kommunikationsbranschen.

På senhösten varje år får Sverige, genom tävlingen 100-wattaren, veta vilka som lyckats bäst i att skapa kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet.

I år utökades 100-wattaren med fem nya tävlingskategorier, däribland kategorin ”Årets Nytänk” som, förutom effekt och kreativitet, belönar en enhet eller en kampanj som flyttat fram positionerna inom kommunikationsbranschen. Kategorin blev tävlingens näst största kategori med totalt 26 inlämnade bidrag.

I ett pressmeddelande då tävlingen öppnade i juni, sa Ulf Hermansson Samell, ansvarig för 100-wattaren och utbildnings- och eventchef på Sveriges Annonsörer, i en kommentar:

– ”Kommunikationslandskapet har utvecklats snabbt och 100-wattaren ska spegla den nya verkligheten. Därför är det viktigt att belöna de som är med och driver branschen framåt”.

Årets juryarbete är avslutat och totalt har 66 nominerade tävlingsbidrag fördelat på åtta kategorier sållats fram. Fem tävlingsbidrag är nominerade i kategorin ”Årets Nytänk”.

• Ett av de nominerade bidragen är ICA med kampanjen ”ICA hälsorabatt”, en hälsoapp som ger dig mer rabatt ju mer du rör på dig. Appen vilar på insikten att rörelse driver på sundare matvanor, men att rörelse kräver belöning. Kampanjen är framtagen tillsammans med reklambyrån KING.
  • Även det nominerade bidraget ”Liseberg – Den roliga kön” baserar sig på insikten kring belöning. Genom att skapa världens första synkroniserade köspel bjöd Liseberg gästerna på något roligt där de normalt har tråkigt. Vinnaren av spelet vann det mest värdefulla pris man kan tänka sig: Expresspass med företräde i kön. Kampanjen är framtagen tillsammans med göteborgsbyrån Dear Friends & Shout.
  • Libero, som också är en av de nominerade i ”Årets Nytänk”, har låtit sig inspireras av den nya tekniken kring wearables för att göra det enklare för blivande föräldrar att dela graviditeten. Tillsammans med byrån Volontaire, har de skapat en första prototyp av BabyBuzz – ett armband som kopplar ihop blivande föräldrar och låter dem uppleva barnet tillsammans på ett nytt sätt. BabyBuzz är ett armband som båda föräldrarna bär under graviditeten. Med hjälp av ett litet knapptryck på mammans armband skickar hon en ”buzz”, en liten vibration, till sin partner när barnet sparkar eller gör sig påmint på annat sätt. Som en del av det här pågående projektet jobbar Libero med att utveckla BabyBuzz till en kommersiell produkt som kan erbjudas alla blivande föräldrar.
  • Två av de nominerade bidragen i ”Årets Nytänk” berör modebranschen. I ett försök att få fler att synas i mörkret har försäkringsbolaget If i samarbete med modemärket BACK tagit fram en reflexkollektion med ytterplagg och accessoarer som fungerar som reflexer i mörkret. Kampanjen är framtagen med hjälp av Forsman & Bodenfors.

Även Uniforms for the Dedicated, tillsammans med byrån DDB Stockholm, har genom innovation skapat förändring. Utifrån insikten att klädindustrin är en av de värsta miljöbovarna har man skapat ”The Rag Bag” – en shoppingpåse som förvandlas till en donationskanal där du som konsument kan donera något gammalt så fort du köper något nytt – endast genom att vända ut och in på påsen.

Vilka av de nominerade bidragen som vinner presenteras på årets 100-wattsfest och prisutdelning den 4 december. Festen äger rum på Münchenbryggeriet med start klockan 12:00 och avslutas klockan 17:00. Mer information och möjlighet att köpa biljetter finns på 100wattaren.se/prisutdelningen

NOMINERINGAR I KATEGORIN ”ÅRETS NYTÄNK”:
ICA Hälsorabatt
, ICA, KING
Libero BabyBuzz
, Libero/SCA/Volontaire
Liseberg - Den roliga kön
, Liseberg/Dear Friends & Shout
The Rag Bag
, Uniforms for the Dedicated/DDB Stockholm
Watch Your back
, If Skadeförsäkring/Forsman & Bodenfors