Oatly med förpackning som mediekanal nomineras i 100-wattaren

Den 4 december avgörs den 25:e upplagan av 100-wattaren, tävlingen som belönar kommunikation som fungerar. Bland de nominerade annonsörerna finns malmöbaserade företaget Oatly.

Tidigare i höstas presenterades ”Oatly/Rebranding” som vinnare i kategorin ”Grafisk identitet” i Svenska Designpriset. Motiveringen löd: "För ett storartat bevis för att begränsad resurs utgör uppfinningarnas moder och skapar lekfull uppmärksamhet och lockande framtoning."

Nu står det klart att kampanjen även har vinstchans i 100-wattaren, tävlingen som belönar kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet.”Oatly/Rebranding” är nominerad i tävlingens största kategori ”Konsument – Kampanj” där den slåss mot 24 andra bidrag för att vinna utmärkelsen som årets bäst fungerande konsumentreklam 2015.

Utmärkande för kampanjen, i ett medielandskap som kryllar av kanaler, är att man har valt att använda förpackningen som huvudkanal. Oatly, med södra Sverige som hemmaplan och ett produktsortiment som hämtar kraft från svensk havre, är, som byrån Forsman & Bodenfors beskriver det ”ett litet företag med stora ambitioner och liten mediebudget”. Därför beslöt man sig för att använda Oatlys egna förpackning som främsta reklamyta, och få draghjälp av såväl design som sitt svenska ursprung.

Kampanjen är framtagen med hjälp av Forsman & Bodenfors, som har totalt har åtta nomineringar och har därmed också flest vinstchanser av alla tävlande i årets 100-wattare.

Se hela nomineringslistan i 100-wattaren 2015 här

Vilka som vinner presenteras på årets 100-wattsfest och prisutdelning den 4 december. Festen äger rum på Münchenbryggeriet med start klockan 12:00 och avslutas klockan 17:00. Mer information och möjlighet att köpa biljetter finns på 100wattaren.se/prisutdelningen

Kontaktpersoner, Sveriges Annonsörer

100-wattaren är tävlingen som har arrangerats sedan 1990. 100-wattaren belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens mål ska vara väl definierat och resultatet mätt. Smartast lösning utifrån insikterna som gett fantastiska resultat vinner. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer. Läs mer på 100wattaren.se