Stort omtag av reklamtävlingen 100-wattaren

Fem nya kategorier, första bidraget blir gratis och ännu mer fokus hamnar på kombinationen insikt, kreativitet och effekt. Det är några av nyheterna i 2015 års upplaga av 100-wattaren, tävlingen som belönar kommunikation som fungerar.

100-wattspokalerna. Foto: Jonas Borg.

En nyhet i år är den nya kategorin Årets Nytänk som belönar en enhet eller kampanj som flyttat fram positionerna inom kommunikationsbranschen.

– Kommunikationslandskapet har utvecklats snabbt och 100-wattaren ska spegla den nya verkligheten. Därför är det viktigt att belöna de som är med och driver branschen framåt, säger Ulf Hermansson Samell, utbildnings- och eventchef på Sveriges Annonsörer.

En annan nyhet är fyra nya kategorier för bidrag som tävlar med enskilda enheter.

– Det är en efterlängtad ny möjlighet att kunna tävla med bidrag där en aktivitet eller enhet har varit den bärande delen i kommunikationen. Dessutom ger vi annonsörer och byråer som är medlemmar i Sveriges Annonsörer eller Komm och inte tävlat i 100-wattaren tidigare en friplåt, där första tävlingsbidraget blir gratis.

Ytterligare en nyhet är bidragsbeskrivningen. Den är gjord utifrån den vanliga brief-processen, med rubrikerna Utmaning, Insikt, Mål, Lösning och Effekt. Utgångspunkten är den insikt som låg till grund för den resultatgivande idén.

– Det kommer att vara betydligt enklare att skriva bra och rättvisande tävlingsbidrag, menar Ulf Hermansson Samell, utbildnings- och eventchef på Sveriges Annonsörer.

100-wattaren är öppen för bidragsinlämning från den 10 augusti och sista inlämningsdag är den 23 september. Nomineringarna offentliggörs fredagen den 23 oktober. Prisutdelningen äger rum fredagen den 4 december.

Kategoribeskrivningar 100-wattaren

Kategori Beskrivning Notering
Årets nytänk
Något som bevisligen är kommunikation som fungerar samt har överraskat och flyttat fram positionerna för kommunikation