Taxi Stockholm vinner pris i reklamtävlingen 100-wattaren

”Explore Stockholm”, Taxi Stockholms interaktiva kampanj som guidar resenärer och turister genom stan, belönas med tredje pris i 100-wattaren.

25:e upplagan av 100-wattaren, tävlingen som belönar kommunikation som fungerar, är avgjord. Bland vinnarna finns Taxi Stockholm som plockar hem tredjepriset 50 watt i kategorin ”Konsument – Singel” som belönar reklam riktad till konsumenter, där en enhet har varit den enda eller bärande enheten i en aktivitet.

Priset får de för sin kampanj ”Explore Stockholm” som är framtagen med hjälp av reklambyrån Yours. ”Explore Stockholm” är en guidetur som styrs av en applikation som bygger på GPS-positionering och geofencing-teknik som triggar olika berättelser om de platser som taxin åker förbi.  Under den interaktiva guidningen samspelar ljud, bild, film, berättarröst, musik och de verkliga platserna där allt hände så att resenären bjuds på en unik upplevelse.

Juryns motivering för 50 watt, kategori Konsument – Singel:
”Med stamkunderna på semester och nya konkurrenter bara en apptryckning bort gäller det att erbjuda mer än bara fyra hjul och en taxameter. Kanske göra om resan till en interaktiv berättelse som öppnar nya dörrar till ett Stockholm, vilket bara den som känner staden som sin egen ficka kan berätta om. Vad gillar du? Crime, mode, mat, historia?
Fler ville åka, fler rekommenderade och en ny intäktsmodell var född. Fyra hjul, taxameter och en massa upplevelser. Taxi, taxi!!”

Förstapristagare i kategorin Konsument – Singel blev Apoteket Hjärtat och byrån Åkestam Holst med kampanjen ”Blowing in the Wind” som belönades med 100 watt. Andrapriset 75 watt tilldelas Popagandafestivlen och Saathi & Saatchi för deras kampanj ”Publiksläppet”. Se alla vinnare här.

Kontaktperson, Sveriges Annonsörer
Ulf Hermansson Samell,
utbildnings- och eventchef
Sveriges Annonsörer