21-5 kliver in på den svenska marknaden

Report this content

Det danska konceptet 21-5 kommer nu till den svenska marknaden för semesterboenden i Europa. 21 familjer bildar en så kallad ägarförening och äger då tillsammans 5 exklusiva bostäder som de alla får tillgång till – en slags delningsekonomi, som blivit populärt i Danmark.

Bodelningskonceptet 21-5, som varit mycket framgångsrikt i Danmark, gör nu entré på den svenska marknaden. Det handlar om att 21 familjer delar på 5 exklusiva hus på olika orter i Europa. Familjerna bildar tillsammans en ägarförening och byggherren som är företaget 21-5, väljer ut hus med bra lägen i Toscana, Chamonix, i södra Frankrike, på Mallorca och i södra Spanien. Byggherren ordnar med renovering och därefter turas familjerna om att semestra i husen.

− Det här blir ett nytt inslag i den svenska delningsekonomin. Det är modernt och anpassat efter den allt mer välbärgade svensken som kanske är företagare eller gjort bostadskarriär men saknar tiden för att sköta och underhålla ett alldeles eget boende, säger Sandra Rosenblad, Country Manager för 21-5 i Sverige.

Konceptet i Danmark startade 2011 och har sedan dess lockat 1 000 familjer att köpa en andel.

Insatsen ligger mellan 2,8 miljoner och 7 miljoner kronor med en månadskostnad på 4 000−8 500 kronor. Ju högre insats desto större bostäder. I de största husen finns plats för tio personer.

För mer information: Sandra Rosenblad, Country Manager 21-5, mobil: 072-7000 337