Svensk postteknik bäst i världen

21 Grams utnämnd till årets vinnare vid global postmässa

Stockholm, 22 maj 2008. Svenska 21 Grams, som arbetar med portooptimering, vann i veckan ”årets teknologi” vid den globala postmässan i Budapest. Den prestigefulla utmärkelsen gavs för optimeringsmjukvaran ”iSort”, som juryn valt som årets hetaste teknologi inom post globalt.

På postmässan samlas varje år världens postindustri, som omsätter i storleksordningen lika mycket som telekombranschen, för att bland annat rösta fram årets produkter.

Över hundratalet ansökningar från 38 länder inkom i år. 21 Grams ”iSort” vann till slut i konkurrens med engelska Royal Mail och Canada Post den prestigefulla utmärkelsen, som som delades ut vid årets gala World Mail Award.

”iSort” är en teknologi som hjälper postköparna att till fullo dra nytta av en konkurrensutsatt postmarknad, vilket sparar upp till 20 procent av portot åt kunden.

– Eftersom Sverige var först i världen med konkurrens på post så har 21 Grams framförallt verkat på sin hemmamarknad. I takt med en gradvis avreglering av postmarknaden i Europa kommer de stora postköparna att snegla på Sverige och vilka produkter som har lyckats där. I ett sådant sammanhang ser juryn att vår ”iSort” produkt redan spelar och kommer att spela en ännu viktigare roll framöver i kundernas ambition att använda fler postoperatörer parallellt, säger Stefan Blomqvist, VD på 21 Grams.

Teknologin bakom iSort är utvecklad tillsammans med forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan, KTH. Sedan lanseringen av den första versionen år 2005 har tekniken rönt stora framgångar i Sverige. Idag står 21 Grams kunder för vart 10:e brev i Sverige och exempel på kunder är Länsförsäkringar och Swedbank.

– Just nu satsar vi stort på att vidareutveckla och landsanpassa ”iSort” för de nästkommande marknaderna i avregleringen; Danmark, Tyskland och Holland. 2011 ska vi ha lösningar för hela Europa, säger Stefan Blomqvist.

– Utmärkelsen sätter återigen Sverige i fronten av den globala postmarknaden och är ett stort och jätteroligt erkännande för bolaget och teknologin bakom, avslutar Blomqvist.