Många nya affärsideer på ett innovativt dygn

Report this content

På fredag den 25 klockan 15.00 börjar klockan att ticka för nio sörmländska lag som ställer upp i innovationseventet, 24 Hour Sörmland. På 24 timmar ska de omvandla sina idéer till marknadsklara publicerade webbtjänster som kan bli basen för nya sörmländska företag.

På fredag kommer deltagarna med sovsäckar och dataväskor till Munktell Science Park i Eskilstuna. Där ska de äta, sova och programmera fram till lördag klockan 15.00 då de ska lägga upp sina nya affärsidéer på nätet som färdiga webbtjänster. Från den officiella bloggen, www.24hoursormland.se kommer webbpubliken att kunna följa de tävlande och deras framsteg, timme för timme. – Det kommer att twittras, bloggas, facebookas hela tiden från eventet, säger Cecilia Hyrén som är projektledare för 24 Hour Sörmland. Dessutom kommer deltagarna att kunna ”bikta” sig under tävlingens gång inför en webbkamera. Innan startskottet ljuder på fredag kommer IT-entreprenören, Anders Aleborg att tala. Han har grundat Binero, utnämt till Sveriges Bästa Webbhotell. Anders är också korad till Årets Entreprenör av Internetworld och är aktuell som IT-debattör och initiativtagare till namnbank.se. – Vi är mycket glada och stolta att Binero får chansen att stödja företagande just nu i kölvattnet på finanskris och stigande arbetslöshet, säger Anders Aleborg. Det är precis den här typen av företagsstimulerande initiativ som vi behöver. De nya affärsidéerna behöver någonstans att växa på schyssta villkor och därför skänker vi webbhotellplatser till alla nya tjänster som skapas i 24 Hour Sörmland. Träffa de tävlande inför starten av 24 Hour Sörmland Invigningstal: Anders Aleborg Årets Entreprenör (Internetworld) och grundare av webbhotellet Binero. Plats: Munktell Science Park, Portgatan 3 i Eskilstuna Datum: Fredag den 25 september Klockan: Invigning 14.30. Startskottet går 15.00 För anmälan kontakta: Stina Adolfson Kiviaho stina@munktellsciencepark.se För få nya företag startas i Sörmland enligt de tre sörmländska innovationsrådgivarna Innovationsbyrån i Katrineholm, FöretagsLabbet i Nyköping och Munktell Sience Park som är inititativtagare till eventet. Med 24 Hour Sörmland vill de utnyttja kraften i en transparent process där innovatörer arbeta sida vid sida i lag och tillsammans med flera andra kreatörer. Syftet är också att inspirera fler att omsätta sina affärsidéer till tjänster och nya företag i länet.

Taggar: