24Money Payments AB informerar om verksamheten

Report this content

Intill hösten 2016 hade 24Money Payments AB (24Money) och dess dotterbolag koncernens funktion för ekonomi- och redovisning outsourcad till en extern redovisningsbyrå. Mot bakgrund av bristande kvalité i leveransen och rapporteringen beslutades det att ta hem ekonomiavdelning internt. Det har visat sig att de brister som fanns inom den outsourcade ekonomifunktionen var större än väntat vilket ökat belastning och ställt högre krav på kapaciteten hos 24Moneys egna ekonomifunktion. Vidare har 24Money fått ny revisor på grund av tidigare revisors beslut om egen avgång. Det har också varit fråga om kapitaliseringen inom koncernen har och är tillräcklig. Det egna kapitalet vid utgången räkenskapsåret har inte försämrats utan tvärtom stärkts något.

24Moneys ekonomifunktion och den interna kontrollen

Fram till tidig höst 2016 hade 24Money hela sin ekonomifunktion outsourcad till en extern redovisningsbyrå. På grund av bristande rapportering och kvalitetsbrister togs beslutet att avveckla samarbetet och ta hem koncernens ekonomi- och redovisningsfunktion. I slutet av 2015 rekryterades en ny CFO till 24Money i syfte att bygga upp en egen ekonomiavdelning och förbereda för en hemtagning av bokföring och redovisning. Under sommaren 2016 rekryterades också en redovisningschef för att förstärka ekonomifunktionen. När bokföring och redovisning lyftes hem i början av hösten 2016 visade det sig att redovisningen inte höll förväntad kvalité och att brister förelåg. Ett intensivt arbete inleddes för att öka kvaliteten i redovisningen och ekonomifunktionen. I november 2016 tillträdde Ernst & Young AB (EY) som revisorer i 24Money. Revisionsarbetet inleddes under 2 dagar i november och 2 dagar i december 2016. Den 14 mars 2017 hölls ett möte mellan VD och delar av ledningsgruppen i 24Money med EY och den ansvarige revisorn. På mötet framkom för första gången att EY ansåg att det förelåg allvarliga brister inom redovisningen. De brister som EY ansåg förelåg menade företagsledningen dels inte var brister, dels var hanterade genom prövningar och nya värderingar. EY har i sammanhanget haft en mycket bristfällig kommunikation i förhållande till ledning och styrelse i 24Money. VD och CFO meddelade EY och ansvarig revisor att en rad åtgärder redan hade vidtagits och att vidare åtgärder skulle genomföras som t.ex. ny värdering av ett dotterbolag.

Det som framkommit till styrelsen under våren har föranlett bolaget att vidta ytterligare åtgärder för att förstärka och förändra ekonomifunktionen. Styrelsen upplever att en rad av de utestående frågor EY påtalade enkelt hade kunnat undanröjts på ett tidigt stadium i slutet av 2016. Dessa förhållanden kommunicerades inte, varken till styrelsen eller VD, och kommunikationen mellan 24Moneys dåvarande CFO och dåvarande redovisningschef gentemot EY har haft uppenbara brister, liksom till styrelsen och ledningen i övrigt. Styrelsen uppfattar det också som att kommunikationen internt inom ekonomifunktionen varit bristfällig, och vital information har inte lyfts upp till styrelsen i rätt tid.

Mot bakgrund av ovanstående har 24Money vidtagit förstärkande åtgärder som innebär att bolaget och koncernen har rekryterat in en ny CFO, samt en ny redovisningschef. Personalförstärkning har också skett med ytterligare ekonomiassistenter inom ekonomiavdelningen. En extern controller ska kvartalsvis komma in och genomföra prövning och kvalitetskontroller i redovisningen och ekonomifunktionen, en rapportering som sker direkt till styrelsen. De åtgärder som har vidtagits har redan lett till väsentliga förbättringar av ekonomifunktionen och styrelsen upplever att 24Money säkerställt en ekonomi- och redovisningsfunktion som nu har god kvalité och kontroll.

Avgång som revisor på egen begäran av Ernst & Young

Vid mötet den 14 mars (se ovan) 2017 förmedlade inte EY eller ansvarig revisor att de brister som förelåg skulle medföra en egen avgång från revisorn i bolaget. Den 15 mars gjorde ansvarig revisor en erinran till styrelsen och Finansinspektionen om bristande bundet eget kapital i dotterbolaget. Den 27 mars begär ansvarig revisor ytterligare a conto-betalning om 300 000 kr, varvid totalt 550 000 kr betalats i förskottsarvode, vilket också betalades av 24Money. Mindre än fyra dagar senare meddelar EY och ansvarig revisor sin avgång som revisor på egen begäran med hänvisning till allvarliga brister i redovisningen och den interna kontrollen. Den ansvarige revisorn menade att bristerna var av sådan karaktär att ekonomiska resultat och ställning inte i huvudsak kunde bedömas med ledning av redovisningen. Revisorn menade också att det skulle kunna föreligga en risk för ekonomisk skada för bolaget. EY gjorde också i samband med sin avgång, enligt 9 kap 44 § Aktiebolagslagen, en anmälan till Ekobrottsmyndigheten om misstänkt brott. Det rörde sig i huvudsak om samma brister som tidigare påtalats och rörde värderingar av balansposter, fordringar och innehav i dotterbolag. Både styrelsen och ledningen för 24Money delar uppfattningen om värderingar av flertalet balansposter, och åtgärder vidtogs också som ett led i prövning och genomförande av bokslutsdispositioner. Till saken hör också att EY genomförde en inledande bokslutsgranskning under 21–24 mars 2017. Under det granskningsarbete som genomfördes av EY i slutet på mars påtalade 24Money vid flera tillfällen att efterfrågat redovisningsunderlag, ny värdering av dotterbolag, justerade värderingar och nedskrivning av balansposter m.m. fanns tillgängligt. Det kunde dock konstateras att EYs intresse för vidtagna åtgärder och underlag endast var sporadiskt och EY tog bara delvist del av underlaget som fanns tillgängligt, vilket ledningen uppfattade som märkligt. Inte vid något tillfälle under revisions- eller granskningsarbetet har den ansvarige revisorn träffat eller bett att få träffa styrelsen i 24Money. Någon fullständig redovisning av det genomförda uppdraget har inte heller redovisats av EY. 24Money utreder förutsättningar och avser att anmäla den ansvarige revisorn till Revisorsinspektionen.

Styrelsen för 24Money delar inte den syn som Ernst & Young och den ansvarige revisorn påstår föreligga kring redovisningen och den interna kontrollen i bolaget. 24Money har lämnat en rapport av händelse om väsentlig betydelse till Finansinspektionen den 12 april 2017. Finansinspektionen har också fått löpande information och svar på frågor om kapitalisering och kapitalkrav samt intyg.

Styrelsens starka uppfattning är att det inte finns något brott eller brist som kan utgöra brott. Det ska också påtalas att ingen i styrelsen eller i ledningen är misstänkt för brott eller har delgivits misstanke om brott. 24Money välkomnar en eventuell utredning i saken och känner trygghet i att en utredning kommer komma till slutsatsen att något brott inte föreligger eller har förelegat. Någon risk för ekonomisk skada på grund av de av EY påtalade bristerna finns inte heller enligt styrelsen. Styrelsen anser att Ernst & Young och den ansvarige revisorn agerat vårdslöst och oaktsamt, samt att tillräcklig grund för de antaganden och påståenden som gjorts gentemot bolaget saknas. Det finns en risk att agerandet från EYs sida medför oriktigt och onyanserad ryktesspridning i media, en risk som i sig kan medföra ekonomisk skada för bolaget.

Val av ny revisor och revisorssuppleant

När EY meddelade egen avgång som revisor begärde 24Money att, enligt 9 kap 25 § Aktiebolagslagen, Bolagsverket skulle utse en ny revisor i 24Money. Bolagsverket beslutade också att utse den auktoriserade revisorn Per-Åke Bergstrand till ny revisor i bolaget och han tillträdde uppdraget den 12 april 2017. Under april och i början av maj har den nya revisorn genomfört revision. Revisionen är numera slutförd. Årsredovisning och revisionsberättelse är färdigställt och kommer att presenteras på årsstämman den 16 juni 2017.

Bolaget vill erinra om att den nya revisorn utsetts av Bolagsverket och inte av 24Money. Mot bakgrund av detta har av styrelsen i 24Money föreslagits att välja en ny revisor på årsstämman som ersätter den av Bolagsverket utsedde revisorn. Skälet härför beror på att den av Bolagsverket utsedde revisorn har en svår ekonomisk situation i sin egna näringsverksamhet som är på obestånd. En ny auktoriserad revisor och en ny revisorssuppleant har accepterat uppdragen och föreslås av styrelsen att väljas till uppdraget, med entledigande av den nuvarande revisorn.

Resultatet för 2016

Utan att föregå den årsredovisning som ska presenteras och fastställas av årsstämman kan det sägas att räkenskapsåret 2016 redovisar ett kraftigt negativt resultat. Skälet till detta är att investeringar och balansposter hänförliga till tidigare bedriven verksamhet i koncernen nu i sin helhet har nedskrivits. Likaledes har mellanhavanden gentemot tidigare närstående företag nedskrivits. Åtgärderna är kraftfulla och skapar stora engångsposter som påverkar resultatet negativt för räkenskapsåret. Syftet är att visa en tydlig bild av koncernens tillgångar och skulder med följdriktiga värden. Det är också så att verksamheten alltjämt är under en uppbyggnadsfas och ännu inte genererar vinst. För det kommande året ser försäljningen stark ut och en kraftig ökning av intäkterna förväntas i sådan grad att 24Money kommer vända verksamhet till att gå med vinst under denna period. Mer information om ingångna överenskommelser kommer offentliggöras inom kort. Styrelsen vill poängtera att åtgärder också har vidtagits under räkenskapsåret 2016 och därefter för att stärka koncernens egna kapital och kapitalbas. Det egna kapitalet vid utgången räkenskapsåret har inte försämrats utan tvärtom stärkts något.

Förändringar i ägarstrukturen

Någon direkt förändring i ägarstrukturen är det inte fråga om i egentlig mening. Allt sedan starten har den nuvarande huvudägaren, Firoz Patel, via bolag varit huvudägare i 24Money. Huvudägaren har beslutat att flytta sitt ägande från sitt svenska företag Fipaso AB direkt till sitt utländska holdingbolag. Skillnaden är att ägandet blir mer direkt och närmare huvudägaren, något styrelsen ser positivt på. 24Moneys huvudägare har sin bas i Montreal, Kanada.

24Money redovisar på sin hemsida, https://www.24money.se/vara-aktieagare/, de tio största aktieägarna. Sedan början av 2017 har tidigare medgrundarna, Christopher Clewehielm via bolag, i enlighet med ingångna avtal, överlåtit de sista aktierna i 24Money till huvudägaren. Det rör sig om ett mindre innehav och följer tidigare ingången överenskommelse. Enligt överenskommelse ska både Christopher och Henric Clewehielm kvarstå som anställda.

Styrelsen

I samband med att huvudägaren förstärker sin operativa roll i 24Moneys verksamhet genomförs också styrelseförändringar i linje med detta. Det innebär att Firoz Patel och Siddiq Mohamed kommer att väljas in som styrelseledamöter på extra bolagsstämma den 15 maj. Firoz Patel kommer också att ta rollen som ordförande i bolaget. Nigel Atterbury kommer att väljas in som styrelsesuppleant. Angivna personer kommer även att inträda som företrädare i dotterbolaget. Det är föreslaget att Christopher Clewehielm och Henric Clewehielm kommer att lämna sina uppdrag i styrelsen, men Christopher Clewehielm kommer kvarstå som vice VD i 24Money.

24Moneys kapitalisering och kapitalbehov

Frågor har väckts om 24Moneys kapitalisering och kapitalbehov. Styrelsen har hela tiden varit transparent med att verksamheten är under uppbyggnad och i nuläget inte genererar vinst. Det är normalt att företag går med förlust under uppbyggnadsfasen. 24Money driver en sådan art av verksamhet som ställer stora krav på organisation och IT-system vilket är kostsamt. 24Money och dess dotterbolag har en kapitalisering och ett eget kapital som täcker regulatoriska kapitalkrav och verksamhetens löpande drift är inte hotad.

Firoz Patel och andra representanter för huvudägaren kommer att inträda som företrädare under maj 2017 i 24Money. I samband därmed har huvudägaren också åtagit sig att kraftfullt stärka kapitaliseringen av koncernen. Det är en planerad och naturlig åtgärd med tanke på det engagemang huvudägaren har haft och har i 24Money. Ytterligare kapitalisering beräknas vara genomförd innan mitten av juni 2017.

Notering och aktieägarspridning

24Money har över 300 mindre aktieägare som tillsammans med huvudägaren är med och stöttar verksamheten. Det känner vi en stor tacksamhet inför från 24Money. Sedan en längre tid har det varit planerat och en avsikt att notera 24Moneys aktie på en reglerad handelsplats. Styrelsen bedömer det som mer lämpligt att förändra strategin i detta avseende och istället notera ett av dotterföretagen. Dotterbolaget har en stark tillväxt och en stark resultatutveckling, där resultatet för 2016 förstärkts betydligt i jämförelse med 2015. Resultatutveckling för 2017 beräknas att fortsatt vara mycket stark. Styrelsen har låtit ett oberoende värderingsföretag upprätta en värdering för företaget som kommer ligga till grund för värdering i samband med listningen. Noteringen av dotterbolaget kommer ske under hösten 2017, eller tidigare om så är möjligt. För vidare information se särskilt pressmeddelande som kommer inom kort.

För att kompensera de mindre aktieägarna och samtidigt genomföra en aktieägarspridning har styrelsen föreslagit årsstämman att ta beslut om utdelning av minst 10 % av aktierna i dotterbolaget. En sådan åtgärd möjliggör också en notering av företaget. Styrelsen anser att det är positivt för aktieägarna i 24Money och för dotterbolaget. Det gynnar även 24Money då en notering av dotterbolaget kommer att ge ett finansiellt innehav av betydande värde. I ett längre perspektiv har 24Money för avsikt att avyttra sina aktier i företaget för att öka fokuseringen på kärnverksamheten. Det är också så att listningen av dotterbolaget är en viktig faktor för att genomföra den planerade avvecklingen av inlåningsverksamheten i dotterbolaget.

24Money har träffat en överenskommelse som innebär kraftigt ökade affärsvolymer, ökade intäkter under hösten 2017 och därmed förväntas kunna vända från förlust till positivt resultat under det första kvartalet 2018. Med hänsyn till detta upplever styrelsen att det vore ofördelaktigt för aktieägarna och 24Money att notera bolaget under hösten 2017.Dotterbolaget är i ett mognare stadium där resultatutvecklingen är mycket positiv och tillväxten stark, vilket gynnar en notering. Med det som ligger på bordet idag är styrelsen trygg med att 24Money kommer kunna visa upp en motsvarande utveckling, men där är bolaget inte ännu varför det är lämpligare att notera dotterbolaget i första hand.

Huvudägaren har för avsikt att avveckla inlåningsverksamheten med början hösten 2017 för att vara helt avvecklad till mitten av 2018. Det innebär att ny inlåning inte kommer att vara möjlig från 1 juli 2017. I sammanhanget vill 24Money understryka att avtalet med befintliga kunder inte kommer att brytas i förtid utan ingångna avtal kommer att fullföljas.

24Money i korthet

24Money tänker annorlunda. Vi är ingen bank, vi vill ha alla kunder och att alla ska få tillgång till framtidens betaltjänster. Hos 24Money hittar kunderna de flesta betaltjänster som en bank erbjuder, som betalkonton för företag och privatpersoner, betalkort, betallösningar för butik och e-handel, digitala konto- och överföringstjänster i gångbara valutor. Gränslösa betalningar som fungerar internationellt utan hänsyn till geografiska gränser och valutor.

24Money är ett Fintech-bolag som leder och driver utvecklingen av samhällets finansiella infrastruktur genom att vara en innovativ aktör på såväl den nationella som internationella betaltjänstmarknaden. Verksamheten utgår efter principen ”en leverantör för alla behov av betalningar”. Vi erbjuder marknadens i särklass bredaste utbud av tjänster, utan begränsning, som baseras på den moderna människans behov, dygnet runt, varsomhelst och närsomhelst.