2Secure får tillstånd av IMY att behandla uppgifter om lagöverträdelser

Report this content

Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, har fattat beslut som ger 2Secure möjlighet att behandla personuppgifter om lagöverträdelser. Som första företag inom säkerhetsbranschen har bolaget beviljats tillstånd av myndigheten att i bakgrundskontroller få behandla personuppgifter om lagöverträdelser. Det stärker företagets roll som det ledande säkerhetsföretaget i landet.

2Secure har de senaste åren arbetat och verkat för att stärka kandidaters integritet och rätt till insyn i behandlingen av deras personuppgifter. Beslutet innebär också en trygghet för bolaget att metoderna för hantering godkänns av myndigheten.

̶  Vi är mycket stolta och glada över att Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, har fattat beslut som ger oss på 2Secure möjlighet att behandla brottsuppgifter. Vi har som första företag inom säkerhetsbranschen beviljats tillstånd av myndigheten att i bakgrundskontroller få behandla personuppgifter om lagöverträdelser. Det här stärker definitivt vår position som marknadsledande säkerhetsföretag att kunna hjälpa våra kunder med relevanta bakgrundskontroller, säger Elisabeth Tallström, affärsområdeschef för Human risk management på 2Secure.

Med IMY:s beslut tar företaget ytterligare steg för att skapa en verksamhet som främjar kandidatens integritet och kunders korrekthet. Vägen fram till myndighetsbeslutet går via två års arbete tillsammans med företagets ombud Setterwalls Advokatbyrå.

IMY:s beslut: https://www.imy.se/globalassets/dokument/beslut/2022/beslut-tillstand-2secure.pdf

För mer information:

Elisabeth Tallström nås via presskontakt: Fredrik Frejme, 070-529 49 38, fredrik.frejme@2secure.se