3 först att lansera onlinespel i mobilen

Idag lanserar 3 som första mobiloperatör i Sverige ett mobilt onlinespel som tillåter användare att spela mot varandra med sina mobiler. Spelet släpps i samband med att 3 lanserar communityn 3Spel Online.

Onlinespel på PC och konsol har under de senaste åren blivit enormt populära med spel som World of Warcraft och Counter Strike. Trenden med sociala spel har även spridit sig till Facebook, där Farmville blivit en stor succé med över 30 miljoner aktiva spelare. – Att spela mot en kompis är alltid roligare. De sociala funktionerna i 3Spel Online gör spelandet till en unik mobilspelsupplevelse, säger Viktor Jungsand, spelansvarig på 3. 3Spel Online är ett community för onlinespel i mobilen där användare kan utmana varandra i olika spel. Först ut är spelet ”Cube Addicted” - ett nästan beroendeframkallande action-pussel med ett realtidsbaserat tvåspelarläge. Användare kan spela mot sina kompisar eller ställa upp i turneringar och tävla om priser mot andra spelare. Spelet har sin egen valuta (Coins) som används för att uppgradera specialattacker samt att anmäla sig till turneringar. ¬– Att vara först ut med ett mobilt onlinespel förstärker vår ställning som ledande inom mobila tjänster. 3Spel Online går i linje med vårt fokus på sociala och innovativa tjänster som till fullo nyttjar vårt prisbelönta datanät. Vi försöker hela tiden att tipsa våra besökare på Planet3 om roliga sajter, applikationer och spel som gör det lättare för dem att få ut max av sin mobil, säger Johan Gertéll, portalchef på 3. 3Spel Online har utvecklats av Australiensiska Dojo Media Ltd och har tillsammans med 3 anpassat tjänsten för svenska användare. Flertalet titlar är planerade att släppas till 3Spel Online innan årets slut. 3Spel Online nås med mobilen via mobil.tre.se Mobilbilder: Nedladdningsbara bilder på våra mobiler finns på http://www.flickr.com/photos/3bilder/ eller www.tre.se/marknadsmaterial Användarnamn: press Lösenord: press