3 höjer hastigheten på mobilt bredband

Nu blir Sveriges snabbaste mobila bredband ändå snabbare. Som enda operatör i Sverige erbjuder 3 den senaste HSPA Evolved-tekniken med 21 Mbit/s som teoretisk topphastighet. Den nya högre hastigheten finns nu tillgänglig i hela Storstockholm, i Göteborg, i Malmö – Lund och i Karlskrona.

För snart ett år sedan lanserade 3 HSPA Evolved som en av de första operatörerna i världen. Nu finns den nya tekniken tillgänglig för 3s Bredband Max-kunder i Storstockholm, i Göteborg, i Malmö-Lund och i Karlskrona. - Vi var först med att lansera mobilt bredband och tre år i rad har tidningen Mobils tester visat att vi har det snabbaste nätet. Nu lägger vi i en högre växel, höjer hastigheten och ökar försprånget till konkurrenterna ytterligare, säger Peder Ramel, koncernchef på 3. HSPA Evolved som ibland också kallas HSPA+ är nästa generation av HSPA-tekniken. I första versionen ger HSPA Evolved teorietiska datahastigheter upp till 21 Mbit/s, vilket betyder att en användare kan förvänta sig praktiska hastigheter upp till 16 Mbit/s, ungefär 60 % snabbare än övriga nät för vanligt mobilt bredband. Kommande versioner av HSPA Evolved kommer att erbjuda hastigheter om först 42, sedan 56 och slutligen 168 Mbit/sekund.