3 investerar tungt på Gotland

Mobiloperatören 3 bygger ut täckningen och kapaciteten i mobilnätet över hela Gotland under 2013. En viktig del i satsningen är åtta nya master i Visby som invigs under juni månad. Investeringen uppgår till 28 miljoner kronor.

De senaste åren har 3 uppgraderat det befintliga mobilnätet och bland annat byggt nya master över stora delar av Gotland, en investering som totalt uppgår till närmare 100 miljoner kronor. För att ytterligare förbättra täckningen och höja datahastigheten sker en ny investeringsvåg under 2013. 28 miljoner kommer att investeras på ön och bland annat får Visby åtta nya master.

- Under sommarmånaderna är det hög belastning och det ställer höga krav på nätet både vad gäller täckning och datahastighet, därför bygger vi nu hela åtta master i Visby. När det är mindre tryck under övriga delar av året har vi överkapacitet vilket gör att året runt boenden här får en riktigt bra mobilupplevelse, säger Nicholas Högberg, VD för 3

I samband med att mobilnätet uppgraderas har 3 tagit fram ett Gotlandsabonnemang som vänder sig direkt till gotlänningarna. Det speciella med Gotlandsabonnemanget är att öppningsavgiften om 200 kronor (250 kronor när det gäller företag) går till ungdomssatsningar inom innebandy och hockey på Gotland.

- Det här är första gången vi gör en riktad regional storskalig satsning såsom den här på Gotland. Vi tror att idrotten har en viktig funktion för ungdomar här på ön och vi hoppas att kunna bidra till ännu bättre utvecklingsmöjligheter för dem genom Gotlandsabonnemanget, fortsätter Nicholas Högberg, VD för 3.

För mer information var vänlig kontakta:

Erik Hörnfeldt, Information & PR, 3Mobil: +46 (0)735-33 74 04E-post: erik.hornfeldt@tre.se Malin Harman, Information & PR, 3Mobil: +46 (0)735-33 72 26E-post: malin.harman@tre.se

Om 3

3-gruppen är en ledande ägare och operatör av infrastruktur för telekom med ett brett utbud av tjänster i 11 länder. Dessa inkluderar tredje generationens (3G) multimedia mobil kommunikation och andra generationens mobila kommunikationsnät, fasta teletjänster, fiberoptiskt bredband och radio broadcasting. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison Whampoa Limited (60 %) och svenska Investor AB (40 %). För mer information och 3-gruppen, gå till www.three.com, för mer information om 3 i Sverige, www.tre.se