3 miljardsatsar på Turbo3G – bygger världens snabbaste mobila bredband

Idag inviger 3s koncernchef Shlomo Liran tillsammans med Ericssons Carl-Henric Svanberg ett av världens snabbaste mobila bredbandsnät i Stockholm. Nätet baseras på tekniken HSPA, Turbo3G, och ger vanliga kunder trådlös uppkoppling med 3,6 Mbps bandbredd i mobilnätet.
Stockholms innerstad är täckt från start och 3 satsar en miljard kronor på en snabb utbyggnad i resten av landet. Före sommaren kommer mer än hälften av alla svenskar att ha tillgång till Turbo3G.

3 blir först i Skandinavien och en av de första operatörerna i världen att erbjuda Turbo3G med hastigheten 3,6 Mbps, vilket är 10 gånger snabbare än vanligt 3G och 100 gånger snabbare än gammaldags GSM. Redan nästa år höjs dessutom hastigheten till 7,2 Mbps.

- Med Turbo3G introducerar vi vår tredje revolution, ett mobilt bredband som för första gången kan ersätta alla fasta förbindelser. Vi investerar en miljard kronor för att ge de flesta svenskar ett prisvärt och flexibelt alternativ till dagens ADSL. Efter att först ha revolutionerat de svenska telepriserna och sedan tjänsterna med 3musik, MSN Messenger och så mycket mer säger vi nu ”We like Broadband”, övertygade om att ni kommer att gilla det också, säger 3s koncernchef Shlomo Liran.

För Ericsson, som är 3s viktigaste teknologi-partner, är lanseringen av turbo3G i Sverige ytterligare en bekräftelse på att företaget är världsledande på 3G-teknik.
- Vi ser att HSPA blir den dominerande tekniken för mobilt bredband, både i Sverige och globalt. Näten finns redan i form av 3G nät med bred geografisk täckning och med de hastigheter som nu möjliggörs blir mobilt bredband ett oslagbart och självklart alternativ, säger Ericssons koncernchef Carl-Henric Svanberg.
Den nya tekniken innebär att existerande tjänster som videotelefoni och musiknedladdning fungerar bättre och snabbare. Samtidigt blir helt nya tjänster som mobil-tv möjliga.

Utbyggnaden görs successivt men snabbt, med fokus på områden med stor efterfrågan. Innan nyår kommer Storstockholm inklusive förorter och skärgård att ha snabbt mobilt bredband. Redan till sommaren 2007 räknar 3 med att kunna erbjuda Turbo3G för mer än hälften av Sveriges befolkning. På samma sätt bygger 3 ut sitt nät även i Danmark.

Utbyggnaden av Turbo3G betyder också att 3 på allvar kan konkurrera med ADSL och kabel-tv-näten på bredbandsmarknaden. 3 räknar med att allt fler kommer att använda 3G-nätet för att koppla upp sin bärbara dator för att komma åt e-post och företagsapplikationer och för första gången kan en mobil Internetförbindelse vara bästa alternativet för ett hushålls eller ett mindre företag.

Från start finns det ett brett sortiment utrustning för Turbo3G. 3 har egna datakort och USB-modem, en Turbo3G-version av Motorolas succémobil Razr, en smartphone från HTC, en Ericsson-router för hemmet eller det mindre företaget och en bärbar dator från Fujitsu Siemens med inbyggd Turbo3G som säljs förladdad med ett dataabonnemang från 3.

I samband med lanseringen av Turbo3G introducerar 3 två nya dataabonnemang med fast prissättning. För 499 kr per månad får användarna surfa obegränsat och ladda ned hur mycket data de vill över en mobil bredbandsanslutning med topphastigheten 1,2 Mbps. Vill man ha full fart, 3,6 Mbps, kostar detta 699 kronor i månaden. Under en introduktionsperiod kommer den högre hastigheten att säljas till det lägre priset.

Mer information hittar du på www.tre.se och www.ericsson.com.

Mobilbilder:
Nedladdningsbara bilder på våra mobiler finns på
Användarnamn: press
Lösenord: press