iPhone regerar i rapport från Ungdomsbarometern

Apples mobil iPhone är populärare än någonsin bland Sveriges 15-24-åringar, visar senaste Ungdomsbarometern. Med undantag av HTC har de övriga mobiltillverkarna det tufft med fallande preferenser. Smartphones blir allt vanligare i målgruppen och trenden från kontantkort till abonnemang fortsätter.

Intresset för Apples mobiler är rekordstort bland 15-24-åringar i Ungdomsbarometerns senaste mätning. 43 procent skulle idag välja en iPhone jämfört med 31 procent föregående år. På andra plats i kommer Sony Ericsson som dock tappat rejält i årets undersökning, från 44 procents preferens förra året till 24 procent i år. Desto bättre går det för HTC, vars preferens fyrdubblats på ett år, från 4 till 16 procent. Nokia har det fortsatt tufft med 7 procents preferens i den unga målgruppen.

– I vårt fleråriga undersökningsmaterial ser vi att preferenserna ger en direkt påverkan på vilka mobiler ungdomarna de facto äger året därpå. Det sker nu mycket stora förflyttningar mellan mobiltillverkarna, och om trenden fortsätter kommer Apple att vara den största mobiltillverkaren i ungdomssegmentet inom två år, säger Peder Gunnarson, vVD på Ungdomsbarometern.

3 är den mobiloperatör som har störst andel unga med smartphones, varannan av deras kunder i ungdomsgruppen har en mobil som man kan ladda ner appar och surfa med. Totalt har 38 procent av 15-24-åringarna en smartphone, en siffra som ökat kraftigt under det senaste året.

– Utvecklingen i mobilen sker nu i en enorm hastighet. Vi alltid fokuserat på innovation vilket nu gynnar oss när avancerade smartphones blir allt mer populära. Exempelvis har vi ett nät som är anpassat för datatrafik, vi har en speciell support för smartphones och vi var tidigt ute med en kundtjänst på Facebook, säger Nicholas Högberg, vVD på 3.

En ytterligare trend i årets undersökning från Ungdomsbarometern är att allt fler överger kontantkorten för att teckna abonnemang, vilket bekräftas av mobiloperatören 3. I undersökningen från 2007/08 hade hälften av 15-24 åringarna ett kontantkort, en siffra som har sjunkit årligen till dagens 38 procent.

För mer information kontakta:

Peder Gunnarson, vVD, Ungdomsbarometern
peder@ungdomsbarometern.se
Tel: 070 666 93 66

Nicholas Högberg, vVD, 3
nicholas.hogberg@tre.se
Tel: 0735 337 190

Om Ungdomsbarometern
Ungdomsbarometern har sedan 1991 arbetat med att kartlägga och analysera unga människors attityder, värderingar och beteenden. Företagets mest kända studie är den nationella livsstils- och attitydundersökning som genomförs årligen bland ungdomar i åldrarna 15-24 år.

www.ungdomsbarometern.se

Om 3
3 är den världsledande mobiloperatören på 3G och mobilt bredband med mer än 27 miljoner kunder i tio länder. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Investor AB (40 %) och Hutchison Whampoa Ltd (60 %). 3 Skandinavien har också en licens att driva 3G-nät i Norge.

www.tre.se