Matilda Dahlberg är Sveriges bästa app-musiker – utsedd till vinnare i Mobila Bandet 2012

Artisten Matilda Dahlberg tar hem första priset i Mobila Bandet 2012 och kan nu titulera sig som Sveriges bästa app-musiker. På andra plats kommer dansbandet Date och på tredje plats bandet Kin. Mobila Bandet är musiktävlingen som utser Sveriges bästa app-musiker - de tävlande består av artister och band som enbart använder smartphones och surfplattor som musikinstrument.

Världens första tävling för app-musiker är avslutad och vinnaren är  från Stockholm med sin låt ”Crash”. ”Crash” är det bidrag som fick flest röster av svenska folket, därefter var det upp till den välmeriterade juryn att utse en första-  andra- och tredjepristagare. Juryn bestod av Nicholas Högberg vd på 3, Per Sundin vd på Universal Music, Mia Forsgren marknadschef på Universal Music samt Simon Norrsveden låtskrivare, gitarrist och sångare i Ylva Bulldozer, och de är eniga:

Matilda Dahlberg ställer upp med en snygg video och ett originellt sound. Både det visuella, musikproduktionen och arrangemanget är väl genomtänkt. Hon visar, med stor utstrålning, på en kreativ musikalitet när det kommer till att använda app-musiken som ackompanjemang.

På andra plats kommer dansbandet Date med låten ”Alexandra”. Juryns motivering lyder:

Tävlingens kanske mest otippade bidrag river av en klassisk dansbandsdänga i ”apptempo”. Roligt, charmigt och rakt igenom äkta. Att dansbandsgeneren skulle vara en sömnig stillastående bransch har härmed motbevisats.

Tredjeplatsen går till Kin med låten ”Aspirin” med följande motivering:

Kin ställer upp med ett tydligt, komplext, och samtidigt harmoniskt bidrag. En originell röst som vi hoppas höra ännu mer av i framtiden.

Vinnaren belönas med att få sin låt professionellt mastrad och digitalt utgiven av Universal Music, en livespelning i The Voice/Kanal 5 den 31 augusti samt mobiltelefoner från mobiloperatören 3.

Mobila Bandet arrangeras av mobiloperatören 3 tillsammans med Universal Music. 3 var tidiga med att erbjuda musik i mobilen och har sedan dess jobbat aktivt för att utveckla tjänster som ligger i framkant inom musiklösningar för mobiltelefonin.

Syftet med tävlingen Mobila Bandet är att tänja på begreppen musik och instrument och se hur långt det går att driva musiken framåt med hjälp av app-instrument. De krav som deltagarna uppfyllt är att deras instrument bestått av musikapplikationer som installerats på en smartphone eller en surfplatta. Låten är antingen en cover eller en outgiven/egenskriven låt. Låtarna har spelats in till musikvideos vilka svenska folket röstat på för att ta fram de fyra finaldeltagarna, därefter har juryn utsett prispallen. Pristagarna samt de övriga tävlingsdeltagarnas bidrag finns tillgängliga på www.mobilabandet.se.

Länkar till vinnarbidragen:

1. Matilda Dahlberg ”Crash”

2. Date ”Alexandra”

3. Kin ”Aspirin”

För mer information om Mobila Bandet vänligen besök: www.mobilabandet.se

För mer information var vänlig kontakta:

Nicholas Högberg, vd, 3                      Mobil: +46 (0)735-33 71 90                      E-post: nicholas.hogberg@tre.se Erik Hörnfeldt, Information & PR, 3 Mobil: +46 (0)735-337404                                  E-post: erik.hornfeldt@tre.se

Om 3

3-gruppen är en ledande ägare och operatör av infrastruktur för telekom med ett brett utbud av tjänster i 11 länder. Dessa inkluderar tredje generationens (3G) multimedia mobil kommunikation och andra generationens mobila kommunikationsnät, fasta teletjänster, fiberoptiskt bredband och radio broadcasting. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison Whampoa Limited (60 %) och svenska Investor AB (40 %). För mer information och 3-gruppen, gå till www.three.com, för mer information om 3 i Sverige, www.tre.se