Topp 3 bästa skol-apparna

I en undersökning om vilka mobilapplikationer som underlättar mest i skolarbetet kommer planeringsverktyget iStudiez Pro högst upp på topp 3-listan. Bakom undersökningen, riktad till elever på högstadiet och gymnasiet, står mobilföretaget 3 tillsammans med den rikstäckande lärplattformen Vklass.

Planeringsverktyget iStudiez Pro är den klart populäraste skol-appen tätt följd av Google Translate och SciCal-Scientific Calculator. Det visar resultatet av en undersökning där högstadie – och gymnasieelever från lärplattformen Vklass utsett vilka mobilapplikationer som underlättar mest i skolarbetet. Andra populära skol-appar är; Evernote, Convert Units, Matematik B, Formsamlingen, Kalkylator, SketchBook och Wordfeud.

Undersökningen påbörjades vid höstterminens start och är ett samarbete mellan mobilföretaget 3 och lärplattformen Vklass, en plattform där både lärare, skolledning, föräldrar och elever kommunicerar under ett och samma tak. Resultatet visar på att eleverna har ett starkt behov av verktyg för att administrera och planera sitt skolarbete.

– Mobilen har blivit ett självklart och viktigt hjälpmedel i skolan och vi ser att ungdomar efterfrågar mer än bara spel och lek säger Johan Gertell, ansvarig för digitala plattformar på 3. iStudiez Pro och Evernote är bland många andra beviset på smarta applikationer som används i takt med att behovet för planeringsverktyg i skolan ökat. E-learning är ett annat område som kommer att explodera, fortsätter Johan.

För att benämnas skol-app, ska mobilapplikationen hjälpa till i skolarbetet och därmed inneha ett högt nyttovärde. Gemensamt för de bästa skol-apparna enligt Vklass elever är att de underlättar i planeringsarbetet, hjälper till att översätta ord eller fungerar som stöd för problemlösning.

– Det är vanligt att elever tar hjälp av mobilapplikationer för att strukturera sitt skolarbete – framförallt inom ämnena svenska, engelska och matematik, säger Andreas Selling, ansvarig för lärplattformen Vklass. Evernote är ett exempel på en applikation som används i syfte att organisera inlämningar och underlätta skolgången. Med tjänsten är det möjligt att synkronisera text- och röstanteckningar från sin telefon till webben, och går sedan att öppna på sin dator även där det inte finns internet vilket hjälper eleverna fortsätter Andreas.

Enligt Vklass elever underlättar mobilapplikationer mest i ämnena svenska, engelska och matematik.

För mer information kontakta:

Linda Kardell, PR Consumer & Business, 3
Mobil: +46 (0) 735-33 70 75
E-post: linda.kardell@tre.se

Johan Gertell, Head of Portal, 3
Mobil: +46 (0) 735-33 72 08
E-post: johan.gertell@tre.se

Om 3

3-gruppen är en ledande ägare och operatör av infrastruktur för telekom med ett brett utbud av tjänster i 11 länder. Dessa inkluderar tredje generationens (3G) multimedia mobil kommunikation och andra generationens mobila kommunikationsnät, fasta teletjänster, fiberoptiskt bredband och radio broadcasting. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison Whampoa Limited (60 %) och svenska Investor AB (40 %). För mer information och 3-gruppen, gå till www.three.com, för mer information om 3 i Sverige, www.tre.se

Om Vklass

Vklass är en social lärplattform för den svenska skolan där elever, lärare, föräldrar och skolledning kommunicerar med varandra. Communityn har idag över 20 000 aktiva användare runtom i Sverige och har blivit nominerad till Microsoft Awards. För mer information om Vklass, gå till www.vklass.com och www.softronic.se