Dags att utse Sveriges hetaste teknikbolag – 33-listan besöker Luleå

Pulver som när det blandas med vatten frisätter syre i en syreexplosion, vilket dödar mikroorganismer. En molnbaserad lösning för data och beslutsstöd via en webblösning. Eller personlig kundservice på distans genom en fjärrstyrd servicedisk. Vilken av dessa tre innovationer från Norrland kommer direktkvalificera sig in på 33-listan? Svaret kommer på onsdag.

Under en kväll på Luleå Science Park kommer tre regionala företag få chansen att under 60 sekunder pitcha sina affärsidéer live inför en jury. Vinnaren slår sig direkt in på årets 33-lista som avslöjas i sin helhet 12 april i Stockholm.

För nionde året i rad inleder 33-listan jakten på landets vassaste unga teknikföretag. På onsdag står Luleå som värd under den andra regionsfinalen 2016. Juryn i Luleå består av: Anne Graaf, The Node Pole, Camilla Sehlin, Nyföretagarcentrum Nord och Marie Alpman från Ny Teknik.

Följande tre företag gör upp i pitchen:

Biocool, Maria Forssell

eMaintenance365, Anders Dalstål

Bothnia Invent, Ove Åsberg

Bland tidigare regionala vinnare märks bolag som Syndigate (Umeå), Metasphere (Luleå) och Limes audio (Umeå).

Det finns ett genuint teknikintresse i Norrland med många duktiga startups som förtjänar extra uppmärksamhet. Genom att ge oss ut på turné får vi bättre möjlighet att hitta de guldkorn som gömmer sig där ute, samtidigt som vi ger alla regioner en chans att bli representerade på listan”, säger Marie Alpman, reporter på Ny Teknik som leder arbetet med att sålla fram den slutliga 33-listan.

33-listan bygger på nomineringar av företag från hela Sverige och vinnarna utses gemensamt av redaktionerna på Ny Teknik och Affärsvärlden. Juryn letar efter företag med en unik produkt eller tjänst uppbyggd kring en tydlig innovation med stor internationell potential – en innovation som har förutsättningar att förändra spelreglerna i sin bransch. För att platsa på listan måste företaget vara baserat i Sverige och grundat tidigast 2009.

Välkommen till en spännande kväll om innovation och entreprenörskap

När: 17:00–20:00, 3 februari 2015

Var: Luleå Science Park

Pris: Kostnadsfritt

Kvällens fokus kommer att ligga på innovation och entreprenörskap. Det kommer även bjudas på mat, dryck, mingel och inspirerande talare med regional koppling. Kvällens huvudtalare är Mikael Nyström, vd på Mobilaris.

För program klicka här

Pressanmälan till eventet sker till eric@lupodesign.se

Inbjudan gäller för dig och en kollega.

För mer information, vänligen besök 33-listan.se eller kontakta:

Anna.collin@talentumevents.se

46 (0) 76 636 25 81

eric@lupodesign.se

46 (0) 704 15 15 25

Vilka av dagens teknik-startups har potential att bli morgondagens börsjättar? För att ta reda på det har vi på tidningarna Affärsvärlden och Ny Teknik skapat den viktigaste listan just nu – "33-listan". Listan har funnits i nio år och juryn består av redaktionerna på Affärsvärlden och Ny Teknik. Läs mer och på www.33-listan.se