• 33-listan/

Rekordmånga nomineringar till årets 33-lista − dags för regionsfinal i Linköping och Umeå

Imorgon börjar arbetet med att vaska fram Sveriges mest innovativa företag 2015. Under den första regionsfinalen i Linköping möter vi tre lokala teknikföretag som får pitcha sina affärsidéer live med chans att direktkvalificera sig in på 33-listan. Vad sägs om ett smart farthinder, en laddstolpe för elfordon eller ett kommunikationssystem för dykare som bygger på ultraljud.

33-listan får ett allt större genomslag för varje år som den presenteras. ”I år är det hela 270 företag som slåss om en plats på 33-listan. Fler än någon gång tidigare och en rejäl ökning jämfört med förra året, vilket visar att Sverige är ett av världens mest innovativa länder”, säger Marie Alpman, reporter på Ny Teknik som leder arbetet med att sålla fram den slutliga 33-listan.

Vinnarna på listan – som avslöjas under stor en finalgala på Münchenbryggeriet i Stockholm 14 april – sammanställs efter regionala turnéstopp i Linköping (3 februari), Umeå (4 februari), Lund (3 mars) och Göteborg (4 mars). De fyra turnéstoppen består av kvällar med fokus på innovation och entreprenörskap där besökarna får lyssna till spännande talare med regional koppling.

Det är kul att se att det startas så många nya innovativa företag i Sverige och att företagen som varit med på 33-listan lyckas nå så långt. En lång rad har vuxit till över hundra miljoner i omsättning – eller sålts för miljardbelopp”, berättar Marie Alpman.

33-listan bygger på nomineringar av företag från hela Sverige och vinnarna utses gemensamt av redaktionerna på Ny Teknik och Affärsvärlden. Juryn letar efter företag med en unik produkt eller tjänst uppbyggd kring en tydlig innovation med stor internationell potential – en innovation som har förutsättningar att förändra spelreglerna i sin bransch. För att platsa på listan måste företaget vara baserat i Sverige och max sju år gammalt.

För mer information, eller gratis anmälan till turnéstoppen samt finalen vänligen

besök 33-listan.se

Anna.collin@talentumevents.se

eric@lupodesign.se