Vilka av dagens unga teknikföretag blir morgondagen storföretag?

För femte året i rad utser Ny Teknik och Affärsvärlden Sveriges 33 mest lovande, unga teknikföretag. Bolag som Alfa Laval, Ericsson och SKF startades en gång kring tekniska innovationer och kom att utgöra grundstenar i det svenska välfärdsbygget under 1900-talet. Nu är det dags för 33-listan att besöka Sveriges städer för att uppmärksamma unga teknikföretag landet runt.

Ny Teknik och Affärsvärlden vill uppmärksamma alla spännande unga teknikföretag runt om i Sverige och beger sig därför ut på turné. Den 6 mars kommer 33-listan till Uppsala i jakten på spännande innovationsföretag vilket blir första stoppet för 2012-års 33-listans turné - listan där Sveriges absolut hetaste unga teknikföretag uppmärksammas. Andra städer som besöks är Göteborg, Luleå och Lund innan den stora finalen går av stapeln i Stockholm 17 april.

Listan bygger på nomineringar av företag från hela Sverige och 2011 registrerades över 200 nomineringar till vilka som är Sveriges hetaste unga teknikföretag. Vid den stora finalen i Stockholm kommer juryn presentera de 33 hetaste företagen 2012. För att komma med på 33-listan måste företaget uppfylla vissa kriterier. Juryn söker ett företag med en unik produkt eller tjänst kring en innovation, ett företag som har en stor internationell potential och förutsättning att vilja förändra världen. Företaget ska också vara från Sverige och max sju år gammalt (startat senast 2005).

Tidigare bolag på listan har varit Spotify, Twingly, Neo Technology och Bambuser för att nämna några.

33-listan landet runt turné blir ett fantastiskt tillfälle att träffa spännande personer som brinner för teknik, innovation och entreprenörskap. Lyssna på erkända talare och låt dig inspireras av entreprenörer, investerare och andra spännande företagsledare som delar med sig av sina bästa erfarenheter och tips.

För mer information när 33listan besöker just din stad vänligen besök vårt pressrum eller 33-listan.se

Om 33listan

Vilka av dagens teknik-startups har potential att bli morgondagens börsjättar? För att ta reda på det har vi på tidningarna Affärsvärlden och Ny Teknik skapat vad vi anser vara den viktigaste listan just nu - "33-listan". Listan har funnits i fem år och juryn består av redaktionerna på Affärsvärlden och Ny Tenknik.

Läs mer och nominera företag på www.33-listan.se

Om Nyteknik

I Ny Teknik läser du om de senaste nyheterna, produkterna, trenderna och innovationerna. Här kan du läsa om nystartade företag som kan bli morgondagens Ericsson eller Microsoft. Vi ligger i framkant när det gäller bevakning av expansiva branscher som IT, telekom, energi och bioteknik samt hur den nya tekniken används inom industrin.

Affärsvärlden är Sveriges främsta och tyngsta Affärsmagasin och en av de viktigaste källorna i Sverige för ekonomisk analys. Den primära målgruppen är de tyngsta befattningshavarna, aktörer verksamma på finansmarknaden samt personer i chefsbefattning med intresse av ekonomi.