3Com introducerar en ny serie trådlösa g-produkter

Report this content

3Com introducerar en ny serie trådlösa g-produkter 3Com är en av de första med att kunna erbjuda produkter för trådlös kommunikation som är fullt kompatibla med både den nyligen godkända 802.11g standarden och nya krypteringsmetoden WPA. Den nya standarden, som i dagligt tal kallas g, gör det möjligt att kommunicera med hastigheter upp till 54 Mbit/s jämfört med 11 Mbit/s i den tidigare standarden 802.11b. 3Com Corporation presenterar en ny serie accesspunkter som finns ute i butikerna nu i augusti - 3Com OfficeConnect Wireless 11g solution. 3Coms nya 802.11g trådlösa produktserie är fullt kompatibla med 802.11g- standarden, samt bakåtkompatibla med 802.11b, skickar data fem gånger snabbare än 802.11b standarden. Den använder också den nya krypteringsstandarden WPA (Wi-Fi Protected Access) med 256 bitars nyckellängd för säkrare kommunikation. - Det finns idag ett antal produkter med 54 Mbit/s, men 3Coms nya produktserie är den första som uppfyller alla kraven i den officiella IEEE 802.11g-standarden, även när det gäller krypteringsstandarden WPA som tar över efter WEP som idag anses otillräcklig, säger Henrik Berggren, marknadschef för 3Com i Norden. IEEE 802.11g kombinerar hastigheten i den existerande men sällan använda 802.11a med den mer användbara b-standardens kapacitet att hantera kommunikation över längre avstånd, upp till cirka 100 meter. I kombination med den nya krypteringslösningen WPA, med 256 bitar långa nycklar mot 40 bitar i den allmänt använda WEP-standarden, kan trådlösa lokala nätverk nu göra sitt intåg i nya miljöer där man tidigare tvekade. Ett webbaserat användargränssnitt, LAN Manager, gör det enkelt att installera och administrera samt ansluta andra trådlösa enheter. Clear Channel Select väljer automatisk bästa kanal för bästa kommunikationsförhållanden. 3Coms nya OfficeConnect Wireless 11g lösning består av: · 3Com® OfficeConnect® Wireless 11g Access Point inkluderar funktionalitet för att konfigurera accesspunkten som en klientbrygga och är mycket enkel att administera och komma igång med. Pris cirka 900 SEK plus moms. · 3Com® OfficeConnect® Wireless 11g Gateway - En gateway som kombinerar 802.11g, WPA och Clear Channel-teknik med en kompetent brandvägg som bland annat klarar stateful inspection, intelligent igenkänning av intrångsförsök, filtrering av URL:er samt VPN (Virtual Private Network) med mera. Pris cirka 1100 SEK plus moms. · 3Com® OfficeConnect® Wireless 11g PC Card - PCMCIA-kort som arbetar med den nya standarden och gör det möjligt att använda WPA. Stöder även en del nya funktioner som underlättar administrationen. Pris cirka 550 SEK plus moms. För mer information om 3Com besök www.3com.se, eller kontakta: Henrik Berggren, Marknadschef, 3Com Nordic, Mobil: 0705-207 696, E-post: henrik_berggren@eur.3com.com Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=28905 Om 3Com 3Com är en världsledande leverantör av innovativa och praktiska datanätverks-produkter och lösningar till företag av alla olika storlekar och organisationer. För mer information, vänligen gå till www.3com.se eller www.3com.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/18/20030818BIT00880/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/18/20030818BIT00880/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/18/20030818BIT00880/bild.html Pictures