3Com lanserar modulär plattform för trådlösa nätverk

Report this content

3Com lanserar modulär plattform för trådlösa nätverk Framtidssäkrar investeringen i trådlös infrastruktur genom utbytbara radiomoduler 3Com lanserar ett nytt sätt att bygga trådlösa nätverk. Genom att bygga en modular platform kan företag investera i ett trådlöst nätverk utan att behöva bestämma sig för vilken standard man ska använda. För de flesta företag är det viktigt att inte bygga in sig i en miljö som inte kan växa med företaget. Eftersom WLAN-tekniken utvecklas mycket snabbt just nu avvaktar företag med investeringar innan tekniken stabiliseras. Med 3Coms nya plattform behöver man inte besluta sig för vilken standard som ska användas. Det går att blanda olika standarder och uppgradera eftersom nya standarder Wi-Fi-certifieras. Från början levereras de nya accesspunkterna med stöd för den standard som idag dominerar, 802.11b som klarar av 11 Mbit/s, samt den standard som nu börjar spridas, 802.11a som klarar upp till 54 Mbit/s. De nya produkterna inkluderar: · 3Com Wireless LAN Access Point 8200 med 749 USD 802.11b · 3Com Wireless LAN Access Point 8500 med 849 USD 802.11a · 3Com Wireless LAN Access Point 8700 med stöd 1099 USD för 802.11a/b · 3Com 802.11a Wireless LAN Access Point 349 USD Upgrade Kit · 3Com 802.11b Wireless LAN Access Point 249 USD Upgrade Kit Alla tre har två konfigurerbara platser för radiomoduler. 3Com Wireless LAN Upgrade Kit finns för 802.11b och 802.11a och levereras med ett radiokort, ett antennkort och nödvändiga tillbehör som behövs för att installera uppgraderingen i accesspunkten. IEEE 802.11b arbetar på bandet 2,4 GHz med 11 Mbit/s och IEEE 802.11a arbetar på bandet 5GHz med en hastighet på 54 Mbit/s. Accesspunktens design minimerar störningar mellan radiobanden. För organisationer som väljer en ren 3Com-miljö finns det också möjlighet att använda ett högprestandaläge som under gynnsamma förhållanden ger upp till 74 Mbit/s. Eftersom accesspunkterna baseras på erkända standarder kan samarbeta med de flesta på marknaden förekommande produkterna från andra leverantörer. Enheterna har stöd för 40-bitars WEP, 128-bitars kryptering med delad nyckel, IEEE 802.1x, EAP-MD5, EAP-TLS, EAP-TTLS och PEAP autentisering. Administrationen kan göras med verktyget 3Com Network Supervisor som gör hanteringen och uppgraderingen enkel. Dessutom har de nya accesspunkterna stöd för PoE, strömförsörjning över Ethernet. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=24590 För mer information om 3Com besök www.3com.se, eller kontakta: Henrik Berggren, Marknadschef, 3Com Nordic Mobil: 0705 207 696, E-post: henrik_berggren@eur.3com.com 3Com är världsledande inom tekniskt avancerade och användarvänliga nätverksprodukter som förbinder företag med dess anställda, kunder och leverantörer - när som helst och var som helst. 3Com är också en ledare inom IPS plattformar (Internet protocol service) och infrastrukturlösningar för nätverkssystemleverantörer. Företaget grundades 1979 av en av skaparna av Ethernet-teknologin, som ligger till grund för praktiskt taget alla lokala nätverkslösningar. Sedan dess har 3Com sålt fler än 340 miljoner Ethernet förbindelser. 3Com har över 6 000 anställda globalt med huvudkontor i Santa Clara, Kalifornien. Mer information om 3Com finns på www.3com.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/13/20030313BIT00500/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/13/20030313BIT00500/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/13/20030313BIT00500/bild.html Pictures