3Com lanserar nätverksprodukter som får sin ström från nätverket

Report this content

3Com lanserar nätverksprodukter som får sin ström från nätverket 3Com lanserar en ny switch, nya IP-telefoner och accesspunkter för trådlöst Ethernet som samtliga får tar sin ström från nätverket. Tekniken kallas PoE, Power over Ethernet. I stället för att ansluta varje enhet till elnätet med separata transformatorer kan de anslutas var som helst i nätverket. Standarden bakom tekniken kallas IEEE 802.11af och är för närvarande ett utkast som ska spikas inom kort. Många leverantörer ligger idag i startgroparna för att presentera versioner av sina produkter som använder PoE. Alla dessa produkter kan kopplas samman och administreras från en punkt. Tekniken gör nätverksbyggandet mer flexibelt och minskar den totala ägandekostnaden. Hjärtat i 3Coms PoE-lösning är den nya SuperStack 3 Switch 4400 PWR som både fungerar som en kraftkälla och som 3Coms mest kompetenta 10/100- växel. SuperStack 3 Switch 4400 PWR är en 24-portars 10/100 Power over Ethernet switch som dels levererar switching med mycket hög kapacitet, expansionsmöjligheter för Gigabit Ethernet, feltolerans, hot-swapping (då en enhet i en stapel kan bytas ut utan att driften störs) samt så kallad link aggregation vilket betyder att länkarna mot ett stomnät kan finnas på flera enheter i stapeln vilket i sin tur innebär att feltoleransen ytterligare ökar. - PoE löser bland annat problemet med strömförsörjning till enheter som inte kräver särskilt mycket energi. Idag måste företag dra elkablar och sätta upp uttag för alla olika adaptrar som behövs. Med PoE kan alla dessa enheter hämta sin kraft från nätverket vilket gör installation och administration mycket enklare, säger Henrik Berggren, marknadschef på 3Com i Norden. Med SuperStack 3 Switch 4400 PWR i nätverket kommer kunderna att kunna ansluta och använda 3Coms övriga produkter med stöd för PoE, det vill säga: · Network Jack - 3Coms unika kombination av vägguttag och switch som har inbyggt stöd för kraft till nätverksenheter som ansluts till uttaget, till exempel en IP-telefon. · IP-telefoner - 3Coms nya vidareutvecklade versioner av NBX Networked Telephony som också de har stöd för IEEEs preliminära 802.3af specifikation. De nya telefonerna är helt bakåtkompatibla med tidigare modeller och genom att ansluta en liten modul till nätverkssladden kan de äldre telefonerna dra nytta av PoE. · Accesspunkter för WLAN - De nya accesspunkterna AP 8200, AP 8500 och AP 8700 som lanseras i ett separate pressmeddelande. SuperStack 3 Switch 4400 PWR har en rad avancerade funktioner som filtrering av trafiken, prioritering av vissa typer av trafik och stöd för säker inloggning enligt standarden 802.1X vilket tillsammans gör switchen lämplig för både data- och rösttrafik. För rösttrafik finns också tekniken NBX Fastlane som gör det möjligt att automatiskt prioritera rösttrafik. 3Com SuperStack 3 Switch 4400 PWR är byggd med enkel och kraftfull administration i åtanke och har inbyggda funktioner för att hantera andra PoE-produkter som ansluts till switchen. Administratörer kan centralt övervaka och styra enheter i nätverket. Bland funktionerna kan nämnas möjligheten att styra vilka enheter som ska få ström. Det gör det möjligt att till exempel stänga ner enheter nattetid eller styra så att enbart till exempel datorer i ett klassrum enbart kan komma åt Internet under lektionstid. SuperStack 3 Switch 4400 PWR kan staplas och kopplas samman med andra enheter i 3Com SuperStack 3 Switch 4400-familjen. Pris och tillgänglighet 3Com SuperStack 3 Switch 4400 PWR börjar levereras i april och kommer att kosta cirka 2495 USD. De nya NBX-telefonerna kommer att börja levereras i maj till priser på samma nivå som dagens modeller. Konverteringsmodulen som gör att tidigare modeler kan utnyttja PoE- funktionerna i SuperStack 3 Switch 4400 PWR och andra PoE-enheter kostar 30 USD. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=24591 För mer information om 3Com besök www.3com.se, eller kontakta: Henrik Berggren, Marknadschef, 3Com Nordic Mobil: 0705-207 696, E-post: henrik_berggren@3com.com 3Com är världsledande inom tekniskt avancerade och användarvänliga nätverksprodukter som förbinder företag med dess anställda, kunder och leverantörer - när som helst och var som helst. 3Com är också en ledare inom IPS plattformar (Internet protocol service) och infrastrukturlösningar för nätverkssystemleverantörer. Företaget grundades 1979 av en av skaparna av Ethernet-teknologin, som ligger till grund för praktiskt taget alla lokala nätverkslösningar. Sedan dess har 3Com sålt fler än 340 miljoner Ethernet förbindelser.3Com har över 6 000 anställda globalt med huvudkontor i Santa Clara, Kalifornien. Mer information om 3Com finns på 3Com och se presscenter. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/13/20030313BIT00520/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/13/20030313BIT00520/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/13/20030313BIT00520/bild.html Pictures