3G Infrastructure Services tecknar avtal med NCC AB

3G Infrastructure Services tecknar avtal med NCC AB De båda operatörerna Hi3G och Europolitan Vodafone har beslutat att dela infrastruktur för den tredje generationens mobilnät, UMTS i områden utanför Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona. Denna kommer att byggas och drivas av det samägda bolaget 3G Infrastructure Services AB och integreras med de infrastrukturer som de båda operatörerna bygger var för sig i Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona. Avtalet med NCC omfattar projektledning, siteanskaffning, projektering, byggnation och installation. Arbetena har redan påbörjats. NCC ska bygga minst 300 basstationer i Sverige med en option på att bygga ytterligare basstationer fram till slutet av år 2003. Parterna har kommit överens om att inte uppge ordervärdet. - NCC har lång erfarenhet i branschen och är den typ av leverantör som vi behöver. Vi är övertygade om att den kompetens och erfarenhet som NCC besitter kommer att vara oss till stor nytta, säger Jan Edhäll, VD för 3G Infrastructure Services AB. - Avtalet med 3G Infrastructure Services är ytterligare ett steg mot NCCs vision att bli ledande som infrastrukturbyggare av den tredje generationens mobiltelefonnät, säger Maged Saleh, affärsenhetschef på NCC Telecom Sverige. För mer information kontakta: Jan Edhäll, VD 3G Infrastructure Services AB, Telefon: 0708-38 99 22, e-post: jan.edhall@3gis.net 3G Infrastructure Services AB startades i april 2001 av Hi3G och Europolitan Vodafone. Bolaget har som uppgift att bygga och driva den infrastruktur som möjliggör för operatörerna att erbjuda sina kunder mobila tjänster via UMTS utanför Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona. När utbyggnaden är klar kommer 70 procent av befolkningen i Sverige att ha tillgång till snabbare kommunikation genom bolagets infra struktur som integreras i respektive operatörs nät. 3G Infrastructure Services AB expanderar kraftigt och planerar att ha 100 anställda vid årets slut. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/23/20011023BIT00110/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/23/20011023BIT00110/bit0002.pdf