• 3i/

3i avyttrar den nordiska vårdkoncernen Ambea för € 850 miljoner

3i med fonder har tecknat avtal om att avyttra sitt innehav i Ambea, som är en ledande nordisk vård- och omsorgskoncern till Triton. Köpeskillingen uppgår till cirka € 850 miljoner i skuldfritt bolagsvärde. Ambea är den ledande aktören i Norden inom vård och omsorg och en av de större i Europa med omkring 9 500 anställda. Koncernen har etablerat en grund för fortsatt balanserad tillväxt med verksamheter som bedrivs under väletablerade varumärken som Carema i Sverige och Mehiläinen i Finland. Strategin är att erbjuda service av hög kvalité för att bli förstahandsvalet inom vård- och omsorgstjänster. Koncernen bildades 2005 då 3i förvärvade Carema följt av förvärvet av finländska Mehiläinen 2006. Genom fortsatt stark tillväxt samt förvärv och integration av ytterligare ett 20-tal verksamheter under de senaste åren har Ambea utvecklats till att bli marknadsledande. Under 2009 tog Ambea emot närmare två miljoner läkarbesök och 400 000 kunder inom företagshälsovården, genomförde 15 000 operationer samt tillhandahöll cirka 5 500 platser inom vård och omsorg. Under 3i:s ägande har koncernens nettoomsättning och resultat (EBITA) ökat pro forma med i snitt 15 respektive 31procent per år under perioden 2004-09. För helåret 2009 var nettoomsättningen SEK 7,3 miljarder och resultatet (EBITA) SEK 624 miljoner. “Ambea har med en stark och erfaren ledning samt ett kvalitetserbjudande visat kraftig tillväxt såväl organiskt som genom förvärv under de fem år vi har arbetat med koncernen. Vi tror att Ambea är väl positionerat för att fortsätta att växa under ledning av de nya ägarna”, säger Gustav Bard, vd 3i Nordic. ”3i har i nära samarbete med Ambeas styrelse och ledning utvecklat och byggt en marknadsledande koncern inom vård och omsorg i Norden. 3i:s omfattande erfarenhet av att stötta vårdföretag vid konsolideringen och internationaliseringen av erbjudandet har varit värdefull i vidareutvecklingen av Ambea”, säger Tomas Ekman, 3i partner och ansvarig för Sjukvårdssektorn inom 3i. ”Ambea har med stöd av 3i:s omfattande erfarenhet under senaste fem åren utvecklat koncernen till att bli marknadsledare i Norden. Jag ser stor potential att fortsätta utveckla Ambeas kvalitetserbjudande och ser fram emot att fortsätta denna spännande resa under ledning av de nya ägarna”, säger Ralph Riber, vd och koncernchef för Ambea. Affären förutsätter godkännande av berörda konkurrensmyndigheter. Carnegie Investment Bank och Morgan Stanley är finansiella rådgivare till säljarna i samband med transaktionen.