3i avyttrar sin andel i DIAB

3i har slutit avtal om att avyttra sin andel om 48 procent i kärnmaterialtillverkaren DIAB till riskkapitalbolaget Ratos, som sedan tidigare äger 48 procent i företaget, samt till ledningen i DIAB. Försäljningspriset uppgår till cirka 400 MSEK.

DIAB, som är baserat i Laholm, utvecklar och tillverkar kärnmaterial till kompositkonstruktioner. Materialets höga hållfasthet gör att användningen är bred och spänner över många områden, bland andra vindenergi samt marin-, transport-och flygindustrin. DIAB har mer än 1 200 anställda och har anläggningar spridda över fyra kontinenter. DIAB har växt kraftigt under speciellt de senaste åren och försäljningen uppgick till drygt 1 350 MSEK under 2007.

“Vi har varit ägare i DIAB länge och framgångsrikt samarbetat med ledningen för att utveckla DIAB till en global marknadsledare i sitt segment. Vi är nöjda med avkastningen på investeringen och tror att DIAB är på rätt väg för fortsatta framgångar under Ratos vägledning”, säger Christer Nilsson, bolagsansvarig vid 3i Nordic och rådgivare till 3i Group plc, i en kommentar.

3i är en framgångsrik investerare i industrisegmentet. I industriportföljen ingår bland andra AES Engineering och Norma Group. Bland bolag som nyligen har avyttras kan nämnas Transports Alloin, ABX Logistics och Damcos.

Affären förutsätter godkännande av berörd konkurrensmyndighet.