3i förvärvar Skanska Modul-gruppen

3i Group plc med fonder har tecknat avtal om att förvärva Skanska Modul inklusive Temporent och Flexator från Skanska för 361 miljoner kronor.

Skanska Modul är marknadsledande inom tillverkning och uthyrning av prefabricerade byggnader och beräknas omsätta 480 miljoner kronor 2005. Företaget är uppdelat i affärsområdena Temporent (uthyrning av temporära lokaler), Flexator (tillverkning av prefabricerande verksamhetslokaler) samt Skanska Modul (finansieringsverksamhet). - Skanska Modul-gruppen har en bra affärsmodell och stora tillväxtmöjligheter inom en lönsam sektor. 3i kommer aktivt att arbeta tillsammans med en ny styrelse med Skanska Moduls fortsatta expansion, säger Gustav Bard, Managing Director för 3i Nordic och rådgivare till 3i Group plc. - Vi befinner oss i en stark byggkonjunktur och prefabricering inom byggindustrin ökar. Temporent och Flexator är redan idag bland marknadsledarna i Sverige och 3i kommer att kunna bidra till att ytterligare stärka deras position i övriga Norden, säger Lars Erik Blom, Investment Director för 3i Nordic och rådgivare till 3i Group plc. Skanska Modul har cirka 200 anställda. Mats Mared föreslås bli ny styrelseordförande i Skanska Modul. Mared har en gedigen erfarenhet från branschen, bland annat har han arbetat inom Skanska i 30 år. Dessutom har Mats Mared varit VD för börsnoterade Drott AB. Affären förutsätter godkännande av berörda konkurrensmyndigheter. För ytterligare kommentarer, vänligen kontakta: Lars Erik Blom, Investment Director 3i Nordic, rådgivare till 3i Group plc: 08-506 101 84, 070-582 11 48 Gustav Bard, Managing Director 3i Nordic, rådgivare till 3i Group plc: 08-506 101 51, 070-511 64 27 Om 3i Group plc 3i är världsledande inom private equity och venture capital och noterat på Londonbörsen (FTSE100 företag). Vi fokuserar på buyouts, growth capital och venture capital och 3i investerar, med hjälp av lokala rådgivare, i Europa, USA och Sydostasien. Våra konkurrensfördelar är vårt internationella nätverk samt styrkan och bredden i 3is relationer med marknaden. Det bidrar till att vi skapar värden för våra portföljbolag och aktieägare. Läs mer på www.3i.com/sweden Om Skanska Modul Skanska Modul är marknadsledande inom produktion och uthyrning av prefabricerade byggnader fördelat på affärsområdena Temporent och Flexator. Temporent startade 1995 och är idag en av Sveriges största uthyrare av temporära lokaler. Temporent kunder finns över hela landet, och modulerna används bland annat för kontor, skolor och daghem. Läs mer på www.temporent.se Flexator är sedan 50 år tillbaka marknadsledande i Sverige inom byggnation av prefabricerande verksamhetslokaler, såsom kontor, skolor, hotell etc. Kunderna finns inom företag och offentlig förvaltning. Huvudkontoret ligger i småländska Anneberg, dessutom har Flexator försäljningskontor i Stockholm. Tillverkningen sker i Anneberg och Gråbo. Läs mer på www.flexator.se