3i investerar 1,3 miljarder i finska mobiloperatören DNA

3i Group plc har förvärvat 25 % av aktierna i DNA Finland Oy, som är en av Finlands ledande mobiloperatörer. Säljare är 18 finländska telekomoperatörer inom Finnet Group och the Finnet Association. Köpeskillingen uppgår till 1,3 miljarder kronor (140 M Euro).

DNA Finland är landets tredje största mobiloperatör med 1 070 000 abonnenter. Företagets omsättning uppgick till 3,4 miljarder kronor (365 M Euro) 2006. DNA Finlands mobiloperatörsverksamhet har haft en betydande tillväxt de senaste åren.

DNA är ett välskött och snabbväxande företag vilket gör transaktionen mycket intressant för 3i. Som partner kommer 3i att stödja DNA:s övergång till en nationell full-service telekommunikationsgrupp som erbjuder mobil- och fast telefoni samt bredbandstjänster.

– Som världsledande investerare kan vi lösa komplexa ägarsituationer, så som i det här fallet. Vi ser fram emot att aktivt stödja DNA i sin övergång till en fullt ut kommersiell och integrerad telekomoperatör samt i dess ambitioner att bli attraktiv för kapitalmarknaden”, säger Klas Hillström Partner 3i Nordic och rådgivare till 3i Group plc.

Då förvärvet rör en minoritetsandel har affären ingen direkt påverkan på DNA’s anställda eller företagsverksamhet.

För mer information, vänligen kontakta:
Klas Hillström, Partner 3i Nordic plc (UK), filial Sverige, rådgivare till 3i Group plc:
08-506 101 45, 070-508 77 12

Lars Erik Blom, Director 3i Nordic plc (UK), filial Sverige, rådgivare till 3i Group plc:
08-506 101 84, 070-582 11 48