3i investerar i rysk tillväxtfond

3i investerar 20 miljoner dollar i Quadriga Capital Russia Private Equity Fund II LP. Investeringen drivs av 3i Norden och hanteras från Helsingforskontoret.

Quadriga Capital Russia Private Equity Fund II LP är en tillväxtfond inriktad på ryska företag. 3i blir den största privata investeraren i fonden, med The European Bank for Reconstruction and Development (ERBD) och International Finance Corporation (IFC) som huvudinvesterare. Målet är att fonden totalt ska uppgå till 140 miljoner dollar. Fonden investerar i privata företag som visat positiv utveckling, har hög tillväxtpotential och en stark företagsledning. Fonden kommer att ta betydande minoritetsposter i de företag man investerar i. Quadriga har till exempel investerat i företag som tillverkar plastförpackningar och dataspel. Quadriga Capital Russia, vars huvudkontor finns i St. Petersburg, har varit inriktade på riskkapitalinvesteringar sedan 1995 och är ett av de riskkapitalbolag som varit etablerade längst i Ryssland. ”Den här investeringen ger 3i en möjlighet att göra ett avtryck på en av de snabbast växande marknaderna i Europa, med 7% BNP-tillväxt och en befolkning på 140 miljoner människor. Det ger oss en öppning på den ryska riskkapitalmarknaden och gör det möjligt för oss att expandera vårt nätverk ytterligare till förmån för alla våra portföljbolag”, säger Gustav Bard, ansvarig för 3i:s verksamhet i Norden. Ere Kariola, ansvarig för 3i:s verksamhet i Finland, kommer att ingå i fondens advisory board och investeringskommitté. ”Ryssland är en intressant marknad för många av våra portföljbolag och relationen med Quadriga ger våra bolag tillgång till marknaden genom lokala källor. Det ger oss även en god möjlighet att göra delinvesteringar i snabbväxande ryska företag”, säger Ere Kariola.