3i reser fond på över 40 miljarder kronor

3i, Europas ledande private equity och venture capital företag, har framgångsrikt genomfört en första closing av sin senaste buyoutfond ”Eurofund V”. Till dagens datum har investerare förbundit sig att investera 40 miljarder svenska kronor i fonden, vilket överträffar det initiala målet på drygt 30 miljarder kronor. Kapitalanskaffningen till fonden, där 3i har satt ett definitivt tak på fem miljarder euro (cirka 46 miljarder kronor), kommer att avslutas under hösten.

Eurofund V planerar att investera över 40 miljarder kronor i cirka 50 bolag runt om i Europa, inklusive i Norden, under de kommande fyra åren, och blir därmed den största buyoutfonden med inriktning på mellansegmentet av buyouts. Fonden har en stark bas med över 50 renommerade institutionella investerare från hela världen, inklusive ett starkt stöd från investerare i 3i:s tidigare fonder. Gustav Bard, VD för 3i Nordic och rådgivare till 3i Group plc, kommenterar: “Det är en spännande tid för vår buyoutverksamhet. Med denna fond kommer vi att ta ytterligare steg framåt i den nordiska marknaden. Den nya och femte buyoutfonden stärker vår position som ledare inom vårt område. “ 3i:s buyoutverksamhet är ledande inom buyouts i Europa i mellansegmentet och förvaltar över 70 miljarder kronor. Affärsområdet investerar i enskilda transaktioner på upp till tio miljarder kronor i värde inom ett brett urval av industrisektorer. 3i Buyouts konkurrenskraft bygger på dess pan-europeiska nätverk av lokala kontor och den internationella industrisektorexpertisen som finns inom 3i. Detta ger tillgång till fler affärsmöjligheter än för någon annan aktiv aktör i Europa. Den första stängningen av Eurofund V följer på ett mycket framgångsrikt år för 3i Buyouts. Betydande försäljningar av portföljbolag som genomförts inkluderar svenska Gant, det tyska läkemedelsbolaget Betapharm, holländska juicetillverkaren Refresco, brittiska valutaväxlingsbolaget Travelex och det internationella katalogbolaget Yellow Brick Road. Phil Yea, koncernchef för 3i Group, kommenterar: “3i:s tillgångar växer, både de som ligger i vår balansräkning och de som vi förvaltar för tredje part. Den framgångsrika första stängningen av Eurofund V och 3i:s pågående starka tillväxt i Asien är bra exempel på detta. 3i Buyouts förmåga att få hävstång på 3i Group’s samlade kunskap och alla våra relationer på marknaden har varit nyckeln till dess framgång.” För ytterligare kommentarer, kontakta: Gustav Bard, Managing Director 3i Nordic, rådgivare till 3i Group plc: 08-506 101 51, 070-511 64 27 Om 3i Group plc 3i är världsledande inom private equity och venture capital och noterat på Londonbörsen (FTSE100 företag). Vi fokuserar på buyouts, growth capital och venture capital och 3i investerar, med hjälp av lokala rådgivare, i Europa, USA och Sydostasien. Våra konkurrensfördelar är vårt internationella nätverk samt styrkan och bredden i 3is relationer med marknaden. Det bidrar till att vi skapar värden för våra portföljbolag och aktieägare. Läs mer på www.3i.com/sweden This press release is not an offer of securities for sale in United States. Securities may not be offered or sold in the United States absent registration or an exemption from registration. Any public offering to be made in the United States will be made by means of a prospectus that may be obtained from the issuer or selling security holder and will contain detailed information about the Fund and management, as well as financial statements. No public offering in the United States is currently contemplated.