• 3i/

3i:s Barometer: Dämpad framtidstro men Norden ligger fortsatt på en hög nivå

3i European Enterprise Barometer är en kvartalsvis genomförd undersökning, en temperaturmätare på det rådande affärsklimatet bland 3i-ägda företag. Barometern föll under tredje kvartalet från +44, vilket var det fjärde högst uppmätta sedan Barometern lanserades 1998, till indexnivå +4.

Värt att notera i undersökningen är att företagsledningarnas tro på att starta ny verksamhet eller att expandera befintlig verksamhet minskar, men man tror mer på förvärv som ett sätt att skapa ytterligare värde. Det är också intresset av förvärv som är den faktorn som drivit upp Index detta kvartal. Norden samt Tyskland (+46 respektive +53) har fortsatt de högsta Indexsiffrorna och därmed starkast framtidstro. Kraftiga nedgångar uppmättes i Italien (-64) och i Storbritannien (-46) som nu visar de lägsta Indexsiffrorna av alla länder som omfattas av undersökningen. Index sjönk även i Frankrike (+33 till +16) medan Spanien var den enda marknaden med motsatt utveckling (från +16 to +28). 3i:s Barometer presenterar ett övergripande index över företagens framtidstro, baserat på det rådande företags-, politiska och ekonomiska klimatet. Historiskt sett har indexet varit en bra indikator på hur BNP-tillväxten kommer att utvecklas. I undersökningen inkluderar Norden 3i’s portföljbolag i Danmark, Finland och Sverige. För mer information om undersökningsmetod etc. vänligen läs den fullständiga rapporten som går att ladda ner från www.3i.com/sweden . För ytterligare kommentarer, kontakta: Gustav Bard, Managing Director 3i Nordic, rådgivare till 3i Group plc: 08-506 101 51, 070-511 64 27 Om 3i European Enterprise Barometer 3i Enterprise Barometer, som startade i juni 1998, sammanställs på kvartalsbasis utifrån svaren från de företag som 3i har investerat i och som finns i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Norden (Sverige, Danmark och Finland). Indexet viktas efter landets storlek, som mäts i BNP. Om 3i Group plc 3i är världsledande inom private equity och venture capital och noterat på Londonbörsen (FTSE100 företag). Vi fokuserar på buyouts, growth capital och venture capital och 3i investerar, med hjälp av lokala rådgivare, i Europa, USA och Sydostasien. Våra konkurrensfördelar är vårt internationella nätverk samt styrkan och bredden i 3is relationer med marknaden. Det bidrar till att vi skapar värden för våra portföljbolag och aktieägare. Läs mer på www.3i.com/sweden