• 3i/

3i:s Barometer: Fortsatt stark framtidstro i Norden och positiv vändning i Sydeuropa

3i European Enterprise Barometer är en kvartalsvis genomförd undersökning, en temperaturmätare på det rådande affärsklimatet bland 3i-finansierade företag. Barometern, som har varit positivt under sju kvartal i följd, steg sex punkter under det andra kvartalet 2005 till +44 (upp från+38).

Indexet har stigit dramatiskt i Spanien i och i Italien. I de båda länderna vände indexet från negativt till positivt (upp 44 punkter till +16 i Spanien och upp 25 punkter till +16 i Italien). Ökningarna balanseras av en tillbakagång i Norden. Den Nordiska regionen, som i den här undersökningen inkluderar 3i’s portföljbolag i Danmark, Finland och Sverige, är dock fortfarande det mest positiva regionen som uppmätts (från +110 ned till +101). I Storbritannien, Frankrike och Tyskland minskade indexet något, men ligger på en relativt stabil nivå jämfört med förra kvartalet. I Norden är det framför allt expansion av befintlig verksamhet man ser framför sig. Rekordhöga 62 % av 3i-företagen i Norden anser att det marknadsmässiga och politiska klimatet är mer gynnsamt för den typen av satsning idag jämfört med för ett år sedan. Indexet har också ökat vad gäller förväntad lönsamhet, från +17 vid förra mätningen till +36 detta kvartal. När det gäller förväntade nyanställningar och investeringar sjönk däremot indexet (+40 och +18 jämfört med +66 respektive +40 vid förra mätningen). Gustav Bard, Managing Director för 3i Nordic och rådgivare till 3i Group plc: kommenterar: “Trots den rådande osäkerheten i finansmarknaden om var vi står i den globala ekonomiska utvecklingen så söker entreprenörerna aktivt expansionsmöjligheter, framför allt de nordiska företagen.” 3i:s Barometer presenterar ett övergripande index över företagens framtidstro, baserat på det rådande företags-, politiska och ekonomiska klimatet. Historiskt sett har indexet varit en bra indikator på hur BNP-tillväxten kommer att utvecklas. För mer information om undersökningsmetod etc. vänligen läs den fullständiga rapporten som går att ladda ner från www.3i.com För ytterligare kommentarer, kontakta: Gustav Bard, Managing Director 3i Nordic, rådgivare till 3i Group plc: 08-506 101 51, 070-511 64 27 Om 3i European Enterprise Barometer 3i Enterprise Barometer, som startade i juni 1998, sammanställs på kvartalsbasis utifrån svaren från de företag som 3i har investerat i och som finns i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Norden (Sverige, Danmark och Finland). Indexet viktas efter landets storlek, som mäts i BNP. Om 3i Group plc 3i är världsledande inom private equity och venture capital och noterat på Londonbörsen (FTSE100 företag). Vi fokuserar på buyouts, growth capital och venture capital och 3i investerar, med hjälp av lokala rådgivare, i Europa, USA och Sydostasien. Våra konkurrensfördelar är vårt internationella nätverk samt styrkan och bredden i 3is relationer med marknaden. Det bidrar till att vi skapar värden för våra portföljbolag och aktieägare. Läs mer på www.3i.com/sweden