3i:s portföljbolag Alimak Hek förvärvar Conrent

3i Group plc:s portföljbolag Alimak Hek har förvärvat Australiens ledande uthyrningsverksamhet Conrent. Förvärvet är en inkråmsaffär och omfattar all uthyrningsverksamhet av bygghissar samt Conrents varumärke. Köpeskillingen uppgår till 88 miljoner kronor. Säljare är Coates Hire Limited. Genom förvärvet blir Alimak Hek Australiens ledande aktör inom byggnadshissar, industrihissar och byggnadsplattformar.

Alimak Hek är en global, ledande tillverkare av byggnadshissar, industrihissar och byggnadsplattformar för både temporära och permanenta installationer. Huvudkontoret ligger i Stockholm och omsättningen uppgick till 1,3 miljarder kronor 2005. Australiensiska Conrent hyr ut och installerar byggnadshissar och arbetsplattformar till framför allt byggbranschen. Den förvärvade verksamheten omsätter cirka 80 miljoner kronor. Det här är Alimak Hek’s andra stora förvärv på kort tid. Tidigare i år förvärvades amerikanska Champion Elevators, vilket gjort Alimak Hek till marknadsledare även i USA. - Tillväxt inom uthyrningsverksamheten är ett viktigt inslag i vår globala strategi, säger Alimak Heks koncernchef Petter Arvidson. Eftersom Australien är en av våra viktigaste tillväxtmarknader är detta förvärv ett utmärkt tillfälle för oss att ytterligare stärka våra positioner där. - Det är mycket spännande att vara med och bidra till att bygga en global marknadsledare. Med detta strategiska förvärv stärker Alimak Hek sin position inom affärsområdet Rental samt sin marknadsposition i Australien. Förvärvet medför även att Alimak Hek ökar sin närhet och servicegrad till kunderna, säger Christer Nilsson, Director på 3i och rådgivare till 3i Group plc. För ytterligare kommentarer, vänligen kontakta: Christer Nilsson, Director 3i Nordic, rådgivare till 3i Group plc: 08-506 101 64, 070-593 33 21 Petter Arvidson, VD, Alimak Hek Group AB 08-402 14 41, 070- 590 59 31 Om Alimak Hek Group Alimak Hek är en global, ledande tillverkare av byggnadshissar, industrihissar och byggnadsplattformar för både temporära och permanenta installationer. Alimak Hek erbjuder produkter och tjänster som ger kostnadseffektiva, pålitliga och flexibla lösningar för att transportera personal och material, både inom byggnadsindustrin och inom övrig tillverknings- och processindustri. Alimak Hek koncernen ägs till lika delar av private equity företagen 3i och Ratos. Se även www.alimakhek.com Om 3i Group plc 3i är världsledande inom private equity och noterat på Londonbörsen (FTSE100 företag). Vi fokuserar på buyouts, growth capital och venture capital och 3i investerar med hjälp av lokala rådgivare, i Europa, USA och Sydostasien. Våra konkurrensfördelar är vårt internationella nätverk samt styrkan och bredden i 3is relationer med marknaden. Det bidrar till att vi skapar värden för våra portföljbolag och aktieägare. Läs mer på www.3i.com/Sweden