3i:s portföljbolag KemFine förvärvar Avecia Fine Chemicals

KemFine har förvärvat brittiska Avecia Fine Chemicals Limited, med en försäljning på närmare 520 miljoner svenska kronor. Finländska KemFine ägs idag av 3i. Det sammanslagna bolaget blir en viktig aktör inom den globala finkemiindustrin, med en ledande position inom kontraktstillverkning till agrokemisk, läkemedels- och specialkemiindustri.

Förvärvet omfattar Avecia Fine Chemicals samtliga tillgångar samt hela verksamheten vid anläggningen i Grangemouth, Skottland. De 310 anställda på Avecia omfattas också av transaktionen. Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra transaktionsvärdet. KemFine bildades 2004 genom ett utköp från Kemira där 3i i samarbete med ledningen genomförde och finansierade transaktionen. Ulf Björkqvist, VD på KemFine, kommenterar affären: “I och med samgåendet med Avecia Fine Chemicals skapar vi ett starkare globalt finkemiföretag. Det två bolagen passar väl ihop och genom att förena deras tekniska styrka, kompetens och anläggningar så skapas betydande tillväxtmöjligheter.” Tom Shields: Vice VD, Avecia Fine Chemicals Limited: “KemFine är ett väletablerat och framgångsrikt bolag, så vi är mycket nöjda med affären. Våra skickliga medarbetare ger oss både stor erfarenhet och ett gediget tekniska kunnande. Affären gör det möjligt för oss att ta ett stort steg framåt vad gäller våra tillväxtplaner.” ”Vi är mycket stolta över KemFines starka utveckling sedan 3i blev ägare i fjol och med denna affär tas ytterligare ett viktigt steg i bolagets utveckling”, säger Gustav Bard, Managing Director 3i Nordic, och rådgivare till 3i Group plc. Avecia Fine Chemicals Limited kommer att drivas som KemFine UK Ltd. Tom Shields är utnämnd till VD för KemFine UK Ltd med bas vid anläggningen i Grangemouth. För mer information, vänligen kontakta: KemFine Ulf Björkqvist CEO Tel: 358 (0)10 862 1495 Mobil: +358 (0)50 500 4613 3i Gustav Bard Managing Director 3i Nordic och rådgivare till 3i Group plc Tel: +46 8 506 101 51 Mobil: +46-070-511 64 27 Avecia Andrew Smalley Press Office Tel: +44 (0)161 721 2441 Mobil: +44 (0)7802 773604 Om 3i Group plc 3i är världsledande inom private equity och venture capital och noterat på Londonbörsen (FTSE100 företag). Vi fokuserar på buyouts, growth capital och venture capital och 3i investerar, med hjälp av lokala rådgivare, i Europa, USA och Sydostasien. Våra konkurrensfördelar är vårt internationella nätverk samt styrkan och bredden i 3is relationer med marknaden. Det bidrar till att vi skapar värden för våra portföljbolag och aktieägare. www.3i.com/sweden Om KemFine KemFine Ltd levererar världsledande tillverkningsservice till sina kunder inom agrokemi och läkemedelsindustrin. Företaget har cirka 200 anställda i Helsingfors, Espoo och Kokkola, Finland. Den årliga nettoförsäljningen för KemFine ligger på 60 miljoner Euro. KemFine är ett mycket framgångsrikt tillverkningsföretag inom finkemi (tidigare en del av Kemira Group) med ett långt track record inom den agrokemiska och läkemedelssektorn. www.kemfine.com Om Avecia Avecia är ett ledande privatägt specialkemiföretag med anläggningar i Storbritannien och USA. Företaget arbetar inom två sektorer där det har ledande industriella positioner – Bioteknologi och Kemikalier (inklusive läkemedel och elektroniska material). www.avecia.com