3i säljer HTC till Polaris Private Equity

3i Group plc (“3i”) meddelar att de säljer sitt 36.5% ägandeskap i HTC Sweden (“HTC”), en ledande tillverkare av utrustning för att slipa och underhålla golv, till Polaris Private Equity.

3i investerade ursprungligen i HTC i augusti 2006 tillsammans med grundaren Håkan Thysell för att stödja en internationell tillväxtstrategi och fortsatt investering i produktutveckling.

Sedan investeringen har 3i haft en ledande roll för att stödja företagets internationella expansion genom att etablera dotterbolag i Tyskland, Frankrike och England, från att tidigare omfattat Sverige och USA. Dessutom har 3i stärkt HTCs ledningsgrupp och styrelse genom att bland annat introducera Paul Bergqvist som styrelseordförande (tidigare vice VD för Carlsberg) och Björn Rosengren som non-Executive director (CEO för Wärsilä).

Under sitt partnerskap med 3i har HTC fortsatt att investera tungt i utvecklingen av ny utrustning för att behålla sin ledande position på marknaden för golvslipning. Mellan åren 2006 – 2012 har HTCs omsättning vuxit med 50 % och resultatet mer än dubblerats. Under 2012, trots en svag byggmarknad, ökade intäkterna med 10 % till 370 miljoner kronor och EBITDA ökade till 55 miljoner kr, en tillväxt på 36 %.

Tomas Ekman, 3i, Partner och verkställande direktör för Norden säger: “Vi är mycket nöjda med att ha stöttat företagets grundare, Håkan Thysell och HTC i dess utveckling och internationella expansion. Företaget har ökat sin intäkt och lönsamhet under vårt samarbete och är nu väl positionerat för att påbörja sin nästa utvecklingsfas.”

Lars Landin, HTC, verkställande direktör säger: “Partnerskapet med 3i har varit mycket givande för HTC. Vi är nöjda med den tillväxt vi uppnått inom försäljning och lönsamhet de senaste sju åren. Vårt företag vilar på en stabil grund och vi är mycket väl positionerade för en fortsatt kraftig tillväxt.”

För ytterligare information kontakta:

3i Group plc
Kathryn van der Kroft
Email: kathryn.vanderkroft@3i.com
3i Nordics
Tomas Ekman
Email: tomas.ekman@3i.com

Om 3i Group
3i är en ledande internationell investerare fokuserad på riskkapital för mellanstora företag, infrastruktur och debt management i Europa, Asien samt Nord- och Sydamerika. För mer information, besök: www.3i.com.

Om HTC
Med säte i Söderköping är HTC en ledande tillverkare av maskiner och utrustning för slipning och underhåll av golv med över 170 anställda och säljer sina produkter i över 60 länder.
Företagets produkter inkluderar slipande och polerande maskiner och utrustning, dammsamlare och Twister – en patenterad, miljövänlig diamantbaserad löstagbar rengöringsplatta som kan användas på vanliga golvstädmaskiner.