3i säljer sina aktier i Ålö till Altor

3i, en internationell investerare i private equity, infrastruktur och debt management har sålt sina aktier i Ålö, en världsledande tillverkare av frontlastare för jordbrukstraktorer. Ålö som är baserat i Umeå har även produktion i Kina, USA och Frankrike. Köpare är Altor Fund III (”Altor”). Skuldfritt företagsvärde uppgår till 2.2 miljarder kronor och ger 3i cirka 4 gånger investerat belopp.

3i gjorde sin investering i Ålö i december 2002 och förvärvade då 70%. Tillsammans med företagsledningen och Balticgruppen har 3i uthålligt under 8 år byggt en global marknadsledande tillverkare av frontlastare och redskap med god lönsamhet. Under 2011 väntas Ålö omsätta ca 2 miljarder kronor vilket motsvarar en årlig omsättningstillväxt på 8 procent sedan förvärvet. Rörelsemarginalen överstiger 15 procent. Ålö har idag en fjärdedel av världsmarknaden och beräknas i år sälja totalt 34.000 lastare i 40 länder.

Ålö har genom omfattande, strategiska investeringsprogram utvecklats till en global marknadsledare. Investeringarna har omfattat både automatiserad produktion och ett nytt och bredare produktprogram. I valet att flytta produktionen utomlands har ägarna och styrelsen fortsatt att investera i Sverige och i Umeå för att vidareutveckla den personal och kompetens som redan fanns.

Ålös VD Olle Pehrsson, kommenterar: "3i har genom sin långsiktighet och industriella kompetens gett värdefullt stöd i vår utveckling under de senaste åtta åren. Vi är nu glada över att ha Altor som ny huvudägare för att hjälpa oss i nästa fas av tillväxt. Vi är väl rustade för att ytterligare stärka vår position på marknaden.”

Ålös ordförande Stelio Demark, kommenterar: ”Den finansiella styrka och det internationella nätverk 3i representerar har varit en förutsättning för de omfattande effektiviserings- och internationaliseringsprogram vi har genomfört under de senaste åren".

Lars Erik Blom, Director på 3i Nordic och rådgivare till 3i Group, kommenterar: “Vi är mycket nöjda med Ålös utveckling under vårt ägarskap. Vi har haft ett nära samarbete med styrelsen och ledningen, speciellt avseende strategiska överväganden och beslut.” SEB Enskilda, Mannheimer & Swartling samt KPMG har varit rådgivare i affären. Affären förutsätter godkännande av berörda konkurrensmyndigheter.

För ytterligare information, kontakta:
Tomas Ekman, MD 3i Nordic plc (UK), filial Sverige, rådgivare till 3i Group plc.
+46 73 097 00 55

Lars Erik Blom, Director 3i Nordic plc (UK), filial Sverige, rådgivare till 3i Group plc.
+46 70 582 11 48

Kathryn van der Kroft, 3i PR team.

Om 3i
3i är en internationell investerare inriktad på private equity, infrastruktur och debt management, som investerar i Europa, Asien och Nordamerika. Våra konkurrensfördelar är vårt internationella nätverk samt styrkan och bredden i våra affärsrelationer. Det bidrar till att vi levererar till våra portföljbolag, aktieägare och fondinvesterare.
www.3i.com

Om Ålö
Världsledande Ålö har som affärsidé att bäst och snabbast utveckla, producera och globalt marknadsföra frontlastare med tillhörande redskap – samt att kontinuerligt ge sina kunder bästa möjliga support. Koncernen utvecklar och förvaltar två självständiga och marknadsledande varumärken, Quicke och Trima. Koncernen har säljbolag i åtta länder samt produktion i fem länder. Totalt arbetar ca 600 personer i koncernen.

Om Altor
Altors fonder är riskkapitalfonder bestående av ”Altor 2003 Fund” med ett kapital om 650 miljoner euro, ”Altor Fund II” med ett kapital om 1 150 miljoner euro samt ”Altor Fund III” med ett kapital om 2 000 miljoner euro. Altor Equity Partners agerar som investeringsrådgivare åt Altors fonder. Altor investerar i nordiska bolag med fokus på värdeskapande genom tillväxtinitiativ, strategisk utveckling samt operationella förbättringar och har sedan starten 2003 investerat i över 30 plattformsinvesteringar och fler än 30 tilläggsförvärv. Bland investeringarna ingår Aalborg Industries, Dynapac, Meyn, Piab, Byggmax, Lindorff, Dustin, Helly Hansen, Apotek Hjärtat, Carnegie och Papyrus.