3i säljer sitt innehav i Atea

3i Group plc med fonder säljer sitt innehav i Atea Holding AB, en av Nordens ledande leverantörer av IT-infrastruktur. Köpare är det norska IT-bolaget Ementor ASA, noterat på Oslobörsen. Köpeskillingen uppgår till 1050 miljoner svenska kronor för hela bolaget. 3i:s ägarandel i Atea uppgår till 48,7 %.

3i investerade i Atea 2001. Sedan dess har Atea arbetat aktivt med att stärka sina marknadspositioner och bredda sitt produkt- och tjänsteerbjudande. Sju förvärv av bolag med en total omsättning på över 3 miljarder kronor har genomförts, däribland Martinsson i Sverige och Novosys i Finland. Idag är Atea ledande i Sverige och Finland inom IT-infrastruktur med ett heltäckande utbud inom produktförsörjning, infrastrukturlösningar och drift. Atea har även ledande marknadspositioner i Danmark och i Norge. “ Atea har under de senaste åren lett konsolideringen av branschen samtidigt som företaget förstärkt sitt kunderbjudande med betydande tjänsteutbud inom infrastrukturlösningar. 3i har under de senaste fem åren haft förmånen att aktivt hjälpa Atea i dess utveckling. Samgåendet med Ementor är ett naturligt nästa steg för Atea och en bra affär för 3i.", säger Mattias Eklund, Partner 3i Nordic och rådgivare till 3i Group. Sebastian Lindström, koncernchef Atea, kommenterar: ”Atea har haft en spännande resa under de senaste åren och utvecklats till Nordens ledande leverantör av IT infrastruktur. 3i har varit en viktig partner i att ta Atea till denna position.” Ementor och Atea bildar tillsammans den ledande nordiska aktören inom IT infrastrukturlösningar och produkter. Samgåendet är ett viktigt steg för båda parter och skapar en stark strategisk plattform för fortsatt tillväxt. Affären förutsätter godkännande av berörda konkurrensmyndigheter. För ytterligare information, vänligen kontakta: Mattias Eklund, Partner 3i Nordic, rådgivare till 3i Group: +46 8 506 101 52, +46 7334 004 45 Gustav Bard, Partner, Managing Director 3i Nordic, rådgivare till 3i Group: +46 8 506 101 51, +46 70 511 64 27 Sebastian Lindström, Koncernchef Atea Nordic: +46 8 470 81 92, +46 70 308 9451 Om 3i Group plc 3i är världsledande inom private equity och venture capital och noterat på Londonbörsen (FTSE100 företag). Vi fokuserar på buyouts, growth capital och venture capital och 3i investerar, med hjälp av lokala rådgivare, i Europa, USA och Sydostasien. Våra konkurrensfördelar är vårt internationella nätverk samt styrkan och bredden i 3is relationer med marknaden. Det bidrar till att vi skapar värden för våra portföljbolag och aktieägare. Läs mer på www.3i.com/sweden Om Atea Atea är Nordens ledande obundna leverantör av IT-infrastruktur. Med ett heltäckande utbud inom produktförsörjning, infrastrukturlösningar och drift gör vi IT-vardagen enklare för våra kunder. Genom lokal närvaro, branschledande logistik, dokumenterad kompetens och förfinad metodik för kostnadsanalys ökar vi nyttan med IT och sänker kostnaderna. Atea har cirka 1 400 medarbetare i hela Norden och omsätter drygt 7 700 MSEK. Läs mer på www.atea.se