3i säljer sitt innehav i Dotcom

3i Group plc och TietoEnator AB har tecknat avtal om att sälja sina innehav i Dotcom Solutions AB. Köpare är danska TDC A/S som betalar cirka 355 MSEK (inklusive bolagets nettokassa) för 100 % av aktierna. Dotcom omsatte 858 MSEK år 2004. 3i:s och TietoEnators ägarandelar i företaget uppgick till 48 % vardera.

Dotcom levererar kompletta kommunikationslösningar för tal, data och bild. Företaget erbjuder allt från konsulttjänster, integration och systemdesign till installation, utbildning, service och kompletta driftåtaganden. - 3i har varit ägare i Dotcom sedan år 2000. Tillsammans med företagets ledning, styrelse och övriga ägare har vi kunnat vara med i utvecklingen av Dotcom, som nu är ett bolag med ett mycket större tjänsteinnehåll i sitt erbjudande till sina kunder. Vi är mycket nöjda med vår investering. I TDC får Dotcom nu en ny industriell ägare med en stark position på den nordiska marknaden som kommer att bidra till Dotcoms fortsatta utveckling, säger Christer Nilsson, Director på 3i Nordic och rådgivare till 3i Group plc. TDC-koncernen är en av Nordens största aktörer inom IT och telekommunikation. Företaget har en väl utvecklad nordisk organisation med verksamhet i Danmark, Sverige och Norge. - Med Dotcom stärker vi nu vår position på den snabbt växande marknaden för IP-baserade kommunikationslösningar i Norden. Dotcom passar som handen i handsken i vår pannordiska strategi och stärker samtidigt vår position markant på den svenska företagsmarknaden. Kunderna efterfrågar i stigande omfattning integrerade IP-baserade kommunikationslösningar. Med de nära banden mellan TDC Song, TDC Internordia, NetDesign och nu Dotcom står TDC mycket starkt i Norden, säger Martin Lippert, Executive Vice President of TDC Business. Dotcom har idag 550 anställda på flera platser i Sverige. Företaget ansvarar för över 4 000 anläggningar som innehåller cirka 600 000 telefoniportar och över 1 miljon dataportar. Affären förutsätter berörda konkurrensmyndigheters godkännande. För ytterligare kommentarer, vänligen kontakta: Christer Nilsson, Director 3i Nordic, rådgivare till 3i Group plc: 08-506 101 64, 070-593 33 21 TDC, Press relations: +45 70 20 35 10 Om 3i Group plc 3i är världsledande inom private equity och venture capital och noterat på Londonbörsen (FTSE100 företag). Vi fokuserar på buyouts, growth capital och venture capital och 3i investerar, med hjälp av lokala rådgivare, i Europa, USA och Sydostasien. Våra konkurrensfördelar är vårt internationella nätverk samt styrkan och bredden i 3is relationer med marknaden. Det bidrar till att vi skapar värden för våra portföljbolag och aktieägare. Läs mer på www.3i.com/sweden Om TDC Dansk-baserade TDC är en europeisk leverantör av kommunikationsstrategier med en betydlig närvaro på ett flertal utvalda marknader i Nord- och Centraleuropa. TDC är organiserat i sex affärsområden: TDC Totalløsninger, TDC Mobile International, TDC Switzerland, TDC Kabel TV, TDC Forlag och TDC Services. TDC blev börsnoterat 1994, och den danska staten sålde ut sitt resterande innehav 1998. Aktierna ägs huvudsakligen av institutionella investerare och privata aktieägare i Europa och USA. www.tdc.dk