3i säljer sitt innehav i Envac

3i Group plc och Ratos har tecknat avtal om att sälja sina innehav i Envac Centralsug till Stena Adactum för 590 miljoner kronor, inklusive utdelning. 3i:s och Ratos ägarandelar i Envac uppgick till 50 % vardera genom det gemensamt ägda förvaltningsbolaget Atle Industri.

Envac är ett internationellt företag inom miljö- och avfallshantering. Företaget har mer än 40 års erfarenhet och är idag en global marknadsledare. Envac utvecklar högteknologiska avfallssystem och ansvarar för hela planeringsfasen fram till installation och underhåll av systemen. Hans-Åke Norås, VD för Atle Industri, kommenterar affären: ”Envac har varit ett av våra största enskilda portföljbolag och företaget har haft en positiv utveckling. I Stena Adactum ser vi en ny, stark ägare som kommer att följa Envac i dess fortsatta utveckling.” Stena Adactum, som ingår i Stenasfären, förvärvar och utvecklar bolag med god tillväxtpotential. Envac, som under de senaste fem åren mer än fördubblat sin omsättning och sitt resultat, passar väl in i gruppens investeringsstrategi. - Envac är ett mycket intressant företag som kommer att passa väl in i Stenasfären. Tekniken och bolaget har en unik position och vi anser att bolaget har goda utvecklings- och tillväxtmöjligheter. Förvärvet är en långsiktig investering i en framtidsbransch” säger Martin Svalstedt, VD för Stena Adactum. I anslutning till överlåtelsen erhåller 3i och Ratos en utdelning från Envac om 30 miljoner kronor varefter Stena Adactum betalar 560 Mkr för bolaget. Affären förutsätter berörda konkurrensmyndigheters godkännande. För ytterligare kommentarer, vänligen kontakta: Hans-Åke Norås, VD Atle Industri, 08-506 101 86, 0703-280 280 Gustav Bard, Managing Director 3i Nordic, rådgivare till 3i Group plc: 08-506 101 51, 070-511 64 27 Om 3i Group plc 3i är världsledande inom private equity och venture capital och noterat på Londonbörsen (FTSE100 företag). Vi fokuserar på buyouts, growth capital och venture capital och 3i investerar, med hjälp av lokala rådgivare, i Europa, USA och Sydostasien. Våra konkurrensfördelar är vårt internationella nätverk samt styrkan och bredden i 3is relationer med marknaden. Det bidrar till att vi skapar värden för våra portföljbolag och aktieägare. Läs mer på www.3i.com/sweden